AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.597

Hur demontera Westfalis dragkrok? BMW 525i -06

Vill montera av min dragkrok på bilen men får fan inte av den.
Problemet är nyckeln. Hade först problem att få in nyckeln i låset eftersom förra ägaren glömt sätta på täcklocket så låset va full av salt och skit, nu har jag dock fått in den i låset men vad gör man sen?

Jag kan varken vrida upp eller ner? Hur gör man? Jag har testat att dra ut den ratten som sitter efter låset så att säga sen vrida upp men det händer absolut ingenting. Har kikat i monteringsanvisningen 10 gg men utan resultat.

Så ni som har denna typ av dragkrok på eran bil, snälla berätta hur man går tillväga steg för steg.
När man sätter in nyckeln, ska man vrida eller vad?
Mycket tacksam för hjälp.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
När du har vridit runt nyckeln kan du dra ut kransen (som ser ut typ som en blomma) lite längre och då går det att vrida den mer. Kan du inte vrida nyckeln går det inte att vrida tillräckligt.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan ju också vara att kroken rostat fast lite lätt. När du vridit som Kidneyfailure beskrivit så knacka på kroken med något lämpligt tillhygge så släpper det säkert. Vet att jag hjälpte min granne förra året med att få loss kroken på en X5 E70 och då var det de fjädrande "låsen" sin sitter på den del av kroken som förs in i fästet på bilen. Dessa hade "beckat" igen pga smuts/salt/rost.

Tror denna typ av problem uppstår om kroken sitter monterad längre perioder. Själv har jag bra min monterad de gånger den används vilket kanske är 5 gånger per år och jag har aldrig något problem.

___
//Ulf
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag kan varken vrida upp eller ner? ... skriver du.

Syftar du då på nyckeln? Den ska kunna vridas ett halvt varv för att låsa upp.
Om du inte ens fick i nyckeln tidigare så är chansen stor att det måste smörjas mer för att kunna vrida den. Om jag minns rätt så ska du vrida medurs för att låsa upp.

Sedan är det som beskrivs ovan. Men även vid låst drag går det att dra ut ratten (c:a 5 mm) och vrida den lite innan det spärras av låsfunktionen.

Det låter som du behöver dränka in allt med pentrerande rostolja typ 5.56.
Här är ett videoklipp som beskriver montering och demonteringar, dock har kroken inte monterats på bilen än men det ändrar inte själva proceduren med nyckeln.

Länk

Här är ytterligare ett klipp som visar hur det fungerar när kroken är monterad på bilen. Hoppa fram till 1:15 för att se proceduren på nära håll.

Länk
Jag kan inte vrida nyckeln alls, så det är de jag måste ta itu med först.
Tusen tack för hjälpen, återkommer..
Mats: 5:56 har jag sprutat i en vecka nu men ikke. Jag fick tips om låsolja med grafit eftersom det gäller cylindern, den ska tyligen ha en helt annan smörjegenskap än 5:56.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är du säker på att du har rätt nyckel? Har du tidigare fått av kroken eller satt den monterad och du fick med nycklarna när du köpte bilen?

___
//Ulf
Ulf: Bröt av min förra nyckel när jag försökte öppna låset så jag har nyss hämtat nya från BMW.
(250kr st). Förra ägaren har haft av den innan, men den satt dock på när jag köpte bilen förra året. Nån som vet vart man köper denna låsolja? Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror inte oljan med grafit kommer att hjälpa dig i detta fall, du behöver nått som löser upp oxid och skit innan det är någon mening med att smörja. WD40 eller 5-56 mfl är nog det du kan sätta ditt hopp till. Spraya och dra i och ur nyckeln en miljon gånger och håll gör det varje dag en tid till och be till lämpliga gudar. Då kanske det släpper.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.