AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.657

Kan man laga skadad bildäck?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Har nya vinterdäck, skulle köra lite åt sidan på en bro för att undvika köra i några hål, och då touchade jag istället i en vass trottoarkant av stål och en bit gummi skars då av på utsidan av framdäcket. Flärpen som lossnade är ca 5x3cm och olika djup, som värst blottas vita trådar/väv på en yta som är stor som en 10-krona.

Det känns som att skadan är ganska ordentlig med tanke på att däcket utsätts för stora krafter. Frågan är hur allvarligt det är, kan jag köra med detta däck eller bör det bytas? Laga tror jag knappats det går men finns det något klister som i alla fall täcker väven om det nu skulle göra saken lite bättre? Skadan sitter i mitten av däckets sida, inte nära vägbanan och inte nära fälgen.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Åk in på en däckfirma och kolla, tror dock inte de är speciellt sugen att fixa det eftersom däcket säkert försvagats. Jag hade iaf bytt däck, bra mycket billigare än en eventuell olycka :)
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

Det är allvarligt syns väv på något ställe,så är det olagligt och skall bytas (böter vid poliskontroll)

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt däck :-/

I bästa fall var det kanske ändå dags för en ny uppsättning däck. Då smärtar det ju mindre i plånboken.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ser nu att det redan var nya så då faller sista delen av mitt inlägg.

EDIT Snälla AP!!!

Men då det var ett nytt däck bör du kunna köpa bara ett nytt. Alltid lite bättre än 2 eller hur?

Man får försöka hitta det positiva i allt. :)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.