AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.692

"Klonk" från kardan/bakaxel 328i (E46)

Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
Har en 328i -98 (E46) på 8000 mil. Det verkar som det är ett litet glapp (klonk) bakifrån när man släpper upp kopplingen, särskilt vid stillastående när man växlar mellan fram och back. Under körning märks det mindre. Det slår också bakifrån när man kör i potthål.
Vet någon vad detta kan vara? Bärarmsbussningar, knutkors, hardyplatta?

Tacksam för svar.

Sa
7
SasaD
Bmw e46 328 touring 2000
Har samma problem jag oxå. åkte in till bilverkstan och kollade och det visade sig vara knutkorset som sitter mellan kardan och bakaxel. och tydligen kan man inte köpa knutkorset utan måste köpa hela kardan som kostar 7500kr...
Ma
20
Mangegus
320i -99
Kolla upp bussning nr 2 på bilden Länk . Jag upplevde exakt samma problem på min bmw och bytte dom där bussningarna få försvann det. Nu betyder ju inte det att du måste ha samma problem men kan vara bra att kika på!
Sa
7
SasaD
Bmw e46 328 touring 2000
hmm. vart sitter dom bussningarna?
Ma
20
Mangegus
320i -99
kolla på filmen. Länk Precis så här såg det ut på min med därav klonkandet..
Ni
958
Nip
320i-04
Verkar vara hjulupphängningen.

Jag har en tendens till samma "klonk" fast inte särskilt ljudligt, det bara precis märks.

Tror jag läste en tråd med något om glappjustering kardan. Men var tydligen tvungen att montera ned något(om det var kardan eller bakaxel) för att komma åt och göra det.

Kan någon utveckla det kanske?
Ma
20
Mangegus
320i -99
Gör som killarna på videon. Palla upp bilen och be grannen eller vem som helst lägga sig under bilen medan du gasar lite och släpper kopplingen. Då ser du ju direkt om det "glappar" där annars kan du ju utesluta de i alla fall.
0s
4
0sskar
735i -98
Va försiktig med det där, har haft samma sak och tänkte byta bussningar i bak nu till helgen men stötte på ett ganska stort problem..
När jag var på väg hem idag och precis skulle svänga upp på motorvägspåfarten så dunkade det till när jag drog upp kopplingen och kopplingen slutade fungera.
Har lämnat in den för lagning idag men kan inte sluta tänka på om det kan vara just bussningarna som jag inte bytt och dragit ut på i 2 veckors tid ungefär.
0s
4
0sskar
735i -98
Det var ett par bultar till drivaxeln som gått av. Nu låter det ingenting :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.