|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag undrar om det går att använda lastbilsdisel i en 740 d e38 eller någon annan bmw e38 av en diselmodell? Frågan är enbart teoretisk. Jag har fått en diskussion med en bekant från fd öststater eftersom han påstår att det går bra att tanka en 740d med en vanlig lastbilsdisel, att de gör det ständigt. Jag påstår att i Sverige gör man något sådant bara med bilar som är från tidig 90-talet och neråt. Att man måste blanda då 50% 50% med statoils disel. Vad säger Ni, autopowervänner? | |
|
Det är ingen skillnad alls på diesel för lastbilar och personbilar, enda anledningen att det finns speciella lastbilspumpar är att dom har större pumpmunstycke och kraftigare pumpar för att det skall gå fortfare att fylla på den stola volymen en lastbilstank innehåller BMW CS #5139 |
|
|
Jag tankar både lastbil och personbil på statoil... Men E38 är hopplös att tanka överhuvudtaget-enda sättet för mej att tanka den är med personbilsmunstycket vänt uppochner och spola på i halvfart annars slår pumpen ifrån. Klart irriterande att det ska vara svårt att få i bränslet som den så gärna konsumerar... |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Att tanka en E38 kräver tålamod. |
| Samma sak med min E39 , extremt känslig kan ta lång tid =) | |
|
Ska sitta en ventil som släpper ut luft har jag för mig på röret till tanken från påfylnings hålet. Och när det ej fungerar så kan man inte tanka normalt. Det felet har jag haft på 3 bilar dock inte någon BMW. Men borde ju sitta något liknande på dom också. Värt och kolla upp iaf. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
| Brukade tanka Mercan vid IDS lastbilspumpar i Borlänge. Röret gick inte i helt i påfyllningshålet så man fick stå och hålla i munstycket. Men det gjorde inget då man blåste i full tank på 30 sek. :) | |
|
Jag jobbar med bränslepumpar och sådant. Det är ingen skillnad på bränslet i sig mellan PB och LB. Det är iblandat lite rapsolja i dieseln, därför är den gulare än förr. Ren rapsolja hade jag nog inte vågat tanka min personbil med. Mötte en chaufför som hade problem med sin parkeringsvärmare då han körde rapsolja. Det kladdade igen värmaren tydligen. Annars är det bara liter per minut som skilljer. Lilla pistolen till PB ger 40/80 liter per minut. Stora pickan ger upp till 130 liter per minut. I Danmark kör dom med 250 liter per minut, men det snackas om luftbubblor i bränslet som motorn får i sig och går lite konstigt. Det man spar in på tankningen får man ändå vänta på sen när luftbubblorna skall lätta... |
|
|
Det enda man ska passa sig för är diesel från en sällan använd farmartank, det kan finnas mycket skit och vatten om det inte är omsättning på bränslet... Lastbilar har ju oftast dubbla bränslefilter + grovt förfilter som tål mer skit. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.