AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.039

Lånebil vid garantiåtgärder?

Jo
30
Jonas_325
520d F11 -12
Tjena,

Min e91 har små bubblor på insidan av bakluckan som ska fixas på garanti. Borde jag inte få en lånebil från BMW då? Det skulle ta ca 1 vecka att åtgärda. Eftersom det är en garantiåtgärd så tycker jag att en lånebil är självklart, men han som jag pratade med sa att de inte hade lånebilar.

Har någon erfarenheter från detta?

Tack på förhand!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har haft bilar inne för Rostgarantiåtaganden ett antal gånger och aldrig fått någon lånebil så det är nog det normala att du inte får lånebil.

___
//Ulf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, det är nog från verkstad till verkstad. Fast det är fler och fler som verkar inse att det är en uppskattad service hos kunden.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Kolla med chefen och be han kolla med BMW centralt, som har garantin på bilen, för det är de som bestämmer om de skall ta kostnaden även för lånebilen. Annars måste ju den lokala handlaren göra det och det kan bli svårt. Underlättar ju om du är en bra kund där :-) Mvh
Du kan kankse få en lånebil, men det har ingen skyldighet att erbjuda en e90 eller ens lånebil.
Men de borde kunna ge dig något att tuffa runt i.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@Jonas_325
Hur gick det med lånebil, fick du någon?
Jo
30
Jonas_325
520d F11 -12
Grandy: Jag ska lämna in bilen den 16:e, men de påstår att de inte har någon lånebil. Jag ska tjata lite så får vi se hur det går:)
Jag återkommer i frågan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Osmidig hantering om de ska ha bilen i en vecka. När jag bytte bagagelucka var bilen inne en halv dag och när huven byttes lämnade jag den på morgonen o den var klar kring frukostrasten. Lånebil båda gångerna.
Jo
30
Jonas_325
520d F11 -12
Tycker precis samma sak! Vad fick du låna för bil? Lite kul att veta bara...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då var det ju byte av delar, jag vet inte om det är samma sak nu. En del åtgärdas ju på befintliga delar nu och då kan det ju ta lite tid.

Lånebil ja... :) Ja Wiklund har ju sålt verksamheten sen dess så ok:

Ena gången en Mitsubichi Colt, sent 80-tal
Andra gången en Audi 100 -87 automat där samtliga varningslampor hade ljusshow i instrumentpanelen ;)

I övrigt mycket bra service och bemötande.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Enligt konsumentköplagen så ska säljaren stå för alla kostnader i samband med reklamationen. Och då menas det alla kostnader... Är man tvungen att ta ledigt från jobbet för att visa upp bilen så ska dom ersätta det. Likaså resan till säljaren. Är man i behov av bilen är det bara för dom att låna ut en bil eller stå för hyrbil i värsta fall.

Man har mycket mer rättigheter som köpare än vad dom flesta tror...och vad bilfirmorna vill att man ska veta.
Jo
30
Jonas_325
520d F11 -12
Ja det är ju inte direkt ett fel som jag har orsakat, utan det är ju som sagt en garantiåtgärd! Jag kommer att uppdatera denna tråd så fort jag lämnat in bilen.

Fortsättning följer....
Jo
30
Jonas_325
520d F11 -12
Kanske ska tillägga att jag köpt bilen hos en annan firma. Dock är det hos en auktoriserad BMW-verkstad som jag ska lämna in bilen, och reklamationer sker väl via BMW Sverige om jag fattat rätt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag köpte min bil privat, men det är ju fortfarande än BMW och när jag nyss köpt den fanns rostskyddsgaranti kvar.
Jo
30
Jonas_325
520d F11 -12
Hej på er!
Verkstaden ordnade en lånebil till mig! Blev en V50 Flexifuel (som jag dock inte kan förstå hur någon människa kan gå å skaffa sig) tills bilen är klar från lack. Det får man väl ändå vara nöjd med!

Mvh jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.