|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar på att skita i dom RFT däcken o köpa nya däck till sommarfälgarna och det finns ju inget reservdäck på e90 modellen ska man köpa ett då?o vart?Bmw? Mvh | |
| Finns det en balja på E90 som rymmer ett orginalhjul skulle jag kolla upp utbudet på skrotar och det gick att köpa ett hjul där. Har du tur hittar du samma fälg. | |
|
Baljan är för liten för att rymma ett reservhjul tyvärr. |
|
|
ja den är extrem liten får plats med 5mjölkpaket i den! men sånt 80hjul då?dom är ju små. |
|
|
Du behöver ju även plats för domkragt och verktyg...Skaffa ett mobility kit kanske. Kommer själv också att gå från RFT till vanliga och det lutar nog åt ett sådan kit för mig även om det i E61:an ser ut att få plats med ett riktigt hjul. ___ //Ulf |
|
| Det känns bra med ett riktigt hjul om man är på långresa eller så. Vet inte om kitet innehåller ett sånt där löjligt "Saab-reservhjul" modell skottkärra. Behövs inte mycket körning så låghalt innan man har snedslitna däck. | |
|
Mobility kit eller motsvarande (slime kit mm) är sorts själv tätnings vätska och 12v luft pump i ett paket. Meningen är att vid punktering, ska du stanna, ta bort luft ventil från däcket. Hälla in vätskan, sätt tillbaka ventilen och sen pumpa upp däck med 12v pump och sedan köra i väg. Du behöver inte hissa upp däcken. Glöm ej att ta bort spik eller liknande främande bit från däck innan du häller in vätskan. Slime har även en video som beskriver allt. Slime hittar du billigast hos Harald Nyborg. Länk |
|
| Aha, undrar om den vätskan är något bättre än punkteringsflaskorna man köper på macken. Det är inget vidare populärt i däckhandlarbranchen att ta reda på ett hjul lagat med vulkande gucka ändå. Mackflaskorna har ju tryck att blåsa i hjulet med. | |
|
Ni som har ett kit med pump, funkar denna pump även på annat t ex cyklar? ___ //Ulf |
|
|
Glöm min fråga, länken raj55 angav svarade att JA det funkar på annat... ___ //Ulf |
|
|
399 kr på Harald Nyborg Länk ___ //Ulf |
|
| Ett litet tips till alla som köper detta kit. Glöm ej att komplettera med ett par plast handskar, en liten LED ficklampa och en plast regnställ,och hushålls pappers rulle om du är tvungen att laga punktering på nattetid, vid smutsig vägkant och i regn väder. Då har du samma uppsättning som BMWs mobility kit fast med 30% av kostnaden. | |
|
Anders, problem med mackflaskor har varit att de har gas som brinner och exploderar medan med slime kit pumpar du vanlig luft som är ofarligt för den som reparerar däcket sen. Slime är vatten lösligt och går att tvätta bort enligt reklam men jag har ingen personlig erfarenhet. Jag har den i bilen och hoppas att jag aldrig behöver använda den. |
|
|
Här har du mobility kit för prisjämförelse. De säljer Slime väldigt dyrt dessutom. Länk |
|
| Aha, det är så. Trodde mest att det blev ett väldans kladd inuti att ta reda på. På tal om farligheter, glöm inte det viktigaste när ni sitter och byter däck vid vägkanten i mörker och regn, nämligen en reflexväst eller varseljacka. Jag har en liggandes på reservhjulet. Finns små fina stroboskoplampor för ciguttaget med. | |
|
Brännbar gas kan även vara andvändbart till mobility-kit om däcket ploppat loss från fälgkanten vid punktering ;) Länk |
|
|
jaha sån grej, hade det i mina båda M3or använde det aldrig som tur e! Men funkar sånt då?För det får ju plats i baljan! |
|
|
Jag har lagat däck med sk mackflaskor, och för att undvika eventuella problem så brukar jag alltid släppa ut drivgasen när massan har härdat inne i däcket och fylla på med vanlig luft. Brand/explosionsrisken elimineras helt. RBiH for life! |
|
|
Det är väl inte farligt och ha en sån mackflaska i bagaget? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.