|
|
|
|---|---|
|
jag har ett störande gnissel någonstans ifrån motor/fram del av bilen alternativt någon stans vid säkringsdosan. låter inget på tomgång utan kommer vid lite gas, oberoende av varvtal utan mer som om det vore beroende av pedalens läge. Om man gasar mer så går det över till ett visslande och om du gasar på mycket så försvinner ljudet, står du framför bilen med motorhuv öppen så hörs ingenting men om du står vid förardörren så hörs det, ingen skillnad om man tvärbromssar eller om man håller nere kopplingen. Alla remmar är bytta och spännaren till generatorrem är ny. Vad kan det vara? "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." | |
| Låter som en typiskt torrsprucken gummibälg mellan LMM och trottelspjällhuset. | |
|
Spricka i slangen till bromsservon? //Göran |
|
|
Glömde skriva att insugsbälgen är sprillans ny, däremot så har ena nippeln till "kolkanistern" gått av så den slangen suger bara in luft... Kan bromsslangen gnissla? "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." |
|
|
Har samma problem som dig, fick du ordning på problemet? Trodde först det var dämparn eller något, men det gnisslar bara vid gaspådrag :/ |
|
|
Har samma. Hörs tydligast om jag kör brevid en mur på vänster sida om mig. Har inte brytt mig så mycket om det mer sen, men skriv gärna om du/ni finner vad det är. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tjena! Jo jag hittade felet! Det var en av de två övre slangarna mellan kolkanistern och insuget som lossnade och då vid belastning börjar vissla. Kan även höras som en tuffande ljud när motorn är varmkörd och står på tomgång. Jag bytte kanistern till en med hel nippel( hade gått av på min så den sög luft istället) och nu är ljudet helt borta. Lycka till "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." |
|
| Kanon, får titta på det idag. Hoppas det är samma fel då, tack på förhand! :) | |
|
Themotorman Du har möjligvis inte möjlighet att ta ett foto var det läckte på din? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Hade ingen bild över hur det såg ut men kan nog förklara lite bättre. Länk den nippel som slang nummer 4 går in i på den stora behållaren hade gått av allra längst in. Behållaren sitter under luftmassemätaren bultad i plåten så man måste ta bort alla insugsslangar och luftfiltret för att kunna sen den ordentligt. Jag kanske kan fixa ett foto senare idag. "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." |
|
|
Länk hittade denna bild på google, där man tydligt kan se kolkanistern sitta längst till höger, på stötdämpartornet, med två nipplar högst upp... "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." |
|
|
Tack. Ska kika på detta på min också. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Jag var ute och kollade på bilen men hittade fan inte kolkanistern. Sitter den på något annat ställe på en M3 e36? |
|
|
djstiv; Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Detta kan låta dumt kanske men...om man då kör med öppet filter, då har man tagit bort den? |
|
|
M3 har en annan lösning utan kolkanister. Men det kan vara värt att kolla dessa slangar som sitter under plenumet. Kolla realoem. På min hade en slang lossat som då tjuvsög luft med högt hc oc landa värde hos SBP som resultat. Efter åtgärd blev avgasvärden rätt samt att bilen gick lungt på tomgång och fick ett helt annat drag mellan 1500 och 3500 varv. |
|
|
Jag vet inte hur det ser ut i verkligheten, men reparationsanvisningen skall gälla för en S52 M3 -94..... Vet iofs inte om någon demonterat något vid ev. montering av sportluftfilter...men saknas kolkanistern är det ju läge att misstänka att den är flyttad eller demonterad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade idag på min och jag har fan ingen sådan kolkanister på min E46:a. Minns det satt på E36:an jag hade innan och där när man monterat luftfilter, så om jag minns rätt satt den kvar och man kunde låta hela insug biten vila på den. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Clintan66, kollade du denna TIS-instruktion? Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej Johan B. Tackar så mycket för länken. Ska kolla imorgon igen Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.