|
Sida 62 av 63
|
|
|---|---|
|
Bytt luftfilter till motorn, verkar aldrig vara bytt, märkligt. Bytt nedre O2 sensorn efter att det dykt upp felkod. Passade på att göra rent röret med elvärmaren till vevhusventilationen. FAF |
|
| DieselCab: Förbannat kul men mycket jobb. | |
|
Vilken motor? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| M54b25->M54b30 :-) | |
|
Besiktigat åkedonet nu på morgonen. Blev blankt papper såklart. Ha en trevlig dag ni också. |
|
|
Tur och retur Motala för L7an på en liten nöjestur. Stått parkerad, för länge! Ståsulor på däcken. Tur att man hade en extra uppsättning däck att byta till. Mvh Asken |
|
|
Gav bilen en rejäl omgång tvätt och städ idag vilket verkligen behövdes efter de senaste veckorna. Rejält mycket salt och kladd nu på vägarna. Insåg också att det börjar närma sig att lämna tillbaka bilen efter snart fem år. Ursprungligen så var företagsleasingen på tre år men jag har varit så nöjd med bilen att jag har förlängt avtalet löpande fram tills nu. 13.000 har den rullat nu och det har i stort sett varit helt problemfria mil bortsett från ett par återkallelser gällande EGR- ventilen. Färgen på M- ratten började släppa redan vid 6000 mil vilket jag tycker är riktigt dåligt. En fördel med detta är kanske att stöldrisken nu minskar. Originaldäcken höll i otroliga 10.000 mil vilket var störigt i sig då jag först då kunde byta till icke RFT. Det blev ett lyft komfortmässigt. För övrigt inget att klaga på. Riktigt bra bil med låg förbrukning. Skulle jag köpt en idag hade jag inte valt bort svankstödet. Det var en miss att inte ha med det vid beställningen. |
|
|
Äntligen! Gjorde (igår kväll) klart min 530GT som stått på pallbockar en dryg vecka. Jag hade i första hand typiskt hjullagerljud som också besiktningen gav mig underkänt på. Kan tillägga att killen inte kände något när han bände med bräckjärnet under hjulet, men kände resonans i fjäderbenet när hjulet rullar. Efter lite krångel med beställning från trodo (jag hade beställt fel varor, sedan var Fag slut, blev till sist SKF) satte jag äntligen igång. Hjullagret är integrerat så det är lätt att byta. Mest tid handlar dock om att skaffa rätt verktyg. Jag har hyfsat bra verktyg hemma, men här behövdes Torx 55. Sedan drog jag såklart sönder en skruv och fick borra ut den. Samma på andra hjulet senare. Man måste dock lyfta bort en länkarm för att komma åt, så då skruvade jag såklart sönder kulleden då det inte fanns något sexkanthål i bulten nedåt. In på nätet och beställa grejer igen och vänta. I andra hand hade jag också klonk-skrammel när man kör över väggupp och potthål, så jag misstänkte något i chassiet. Min verkstad hade redan bytt de andra nedre länkarmarna så byte av dessa, främre var ok. Skruvarna till nya hjullagrena var dock av Torx plus 60, men dessa hittade jag inte i någon butik, så fick beställa ett kit över nätet, och vänta. Hade också äntligen köpt mig en momentnyckel till detta arbete, men typiskt har TIS stängts ned så jag fick söka svar här på AP om momentet och slangen här på AP kom med information. Snart klar tänkte jag, men såklart var det även torx skruvskalle på bulten till länkarmen, så iväg igen till butiken. (noterade när jag låg under bilen att mycket är fäst med torx plus...) Men till sist allt klart. Tyst bil, inget durrande, inget klonkande, bilen är helt stabil på vägen igen. Men jag har nog lagt 33% av tiden under bilen, 33% på nätet efter information, 33% handla verktyg. |
|
|
Gick ut till M3:an och trixade lite. Bytte kamkedjespännare från original till S50b32. Tog även tag i projektet med att montera kamaxelrotorn från m5e34 3.8 samt dess givare. Fick svarva ner den 1mm för att den skulle passa i drevet. Tanken är att modernisera styrsystemet lite. S14 är ju lite stenålder ändå. Men med tanke på hur länge delarna legat här hemma så törs jag inte ens gissa när det kan tänkas bli klart Länk Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Körde ett par mil med min 530. En ren njutning att höra sexan spinna som en katt. Drog ur den lite (180), den är den värd, plus tankade 50 liter 98. |
|
|
Bytte fjädrar och stötdämpare runt om. Det började med att vänster fjäder fram gick av när bilen stod för sej själv ute i garaget ett par dar. Passade även på att lägga på summarsulorna. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tvättade och vaxade "nylackade" taket. Tog bort "kylarbetäckningen" och kopplade ur slangvärmaren. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Lagning av läckande motorvärmare som fuskmonterats av verkstaden hos en BMW-återförsäljare i södra Stockholm. :-) | |
|
Bytte blod, filter och kupéfilter, luftfilter och tändstift. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Städade båda bilarna invändigt och fyllde på däcken | |
|
Bytte sulor. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tvättade bilen |
|
|
Tittat förnöjsamt på I3an som inte blev glad då jag valde bort den fär färden till det lokalas köpcentrumets trånga pplatser... Mvh Asken |
|
|
Bytte olja i växellåda och diff. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Besiktigade. Blankt papper igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.