|
|
|
|---|---|
|
tätade lite läckor i avgas och dona lite glatt efter jobbet så tog man en provtur och allt verkar fungera bra. efter lite varmkörning smäller viskofläkten i miljoner delar och perforerar hela kylaren. den va bara ca 6 månader gammal... själva fläktbladen var helt oskadade och såg nästan ny ut, men skenet bedrar.. slog nog rekord i svordomar och kasta grejer.. till råge på allt lär väll toppen ligga någonstans efter vägen eftersom jag körde hem 3 kilometer, på tvären... behövde skriva av mig lite. BMW ownz | |
|
|
|
|
Surt, slog de i pga av kassa motorkuddar eller (för att späda mer salt i såren) spruckna infästningar i motorbalken? Har fått för mig att du gillar att pyssla och jaga effekt, bygg elfläkt nu när du har chansen! |
|
|
Elfläkt är väl standard på alla bilar tillverkade efter 1975!? Hade originalmonterad elfläkt på en Volvo 144 B20 Aut -1969 ! Eller gOry vad syftade du på? BMW CS #07491 |
|
|
Jag syftar precis på den fläkten som tråden handlar om.... Och jag skulle tro att din B20 snarare hade direktkopplad/fast fläkt på vattenpumpen... |
|
|
glOry: du råkar inte veta någon kåpa + elfläkt som passar hyfsat bra mot kylaren? någon annan kanske vet...? BMW ownz |
|
| Fläktvingen brukar inte explodera annat än om viscokopplingen skurit. 100% drivning blir för hög fart. I övrigt är det en bra konstruktion om man håller koll på kopplingens skick då och då. | |
|
Anders-72: kopplingen är 2 månader gammal. fungerar perfekt. vill du köpa? BMW ownz |
|
| Första jag hör om som gått sönder utan att ta i eller övervarvas. Kanske den var spröd och fick begynnande sprickor vid byte av koppling. Jag har redan bytt min koppling. Den glappade och lät illa. Köpte faktiskt en på skroten med fläktvinge komplett som gått 6000 mil. Min gamla hade slagit i så hörnen var av på några vingar tack vare glappet. Nu har den gått 6000 till ung. Tror risken är mikroskopiskt liten att det händer igen om du byter till en ny fläktvinge. | |
|
börjar misstänka att den slagit i något för jag bröt på en vinge, och vek nästan ihop den utan att den small av.... kan inte se att något tage i runt kylaren. måste spratt upp en kvist någon gång som skadat 3 blad eller nått...?... BMW ownz |
|
| andreas.a: Klockren klassiker. Det första man kan tåla i musikväg när man går ur en djupare formsvacka ;) | |
|
Nu har jag beställt de som måste bytas. 1: Radiator coolant cover 2.0bar 1 SEK 75,08 2: Raditor 1 SEK 1 271,32 OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid är 2 arbetsdagar. 3: Fan 11 blades 1 SEK 189,62 4: Levelling switch expansion tank SEK 100,53 BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.