AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.123

Microfiber tvättsvamp/handske

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej

Vad tror Ni om en sån: Länk till att tvätta bilen med?

Jag har köpt en liknande som är som en handske. Den verkar väldigt mjuk och fin och funderar på att prova istället för tvättsvamp.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Absolut.

Jag har några olika tvätthandskar, en modell från Vonne, en från Mequiar och en microfibervariant.

Tvättar dom efter varje gång jag använt dom och handskarna från Vonne håller otroligt bra.
to
12
tompaxx
325iA-06
Jag använder en lammullsvante med tumme,tycker den ät bäst.
to
12
tompaxx
325iA-06
Jag använder en lammullsvante med tumme,tycker den är bäst.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jag kör Meguiars mikrofiber-tvättvante och är otroligt nöjd! Enda negativa är att den ser lortig ut trots att jag tvättar den men ska tydligen bara vara missfärgning, smutset försvinner i en 60 graders tvätt.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Var väldigt tveksam till tvätthandsken, köpte nu dock en och kommer nog aldrig tvätta med svamp igen.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Samma här, tvättar med Meguiar handske, den är helt outstanding!

"Riktiga män kör diesel"
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Vilken skulle ni rekomendera av följande:

Länk

Länk

På vilket sätt tycker ni handske är bättre än svamp?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Allt känns så mycket mjukare och skonsammare mot lacken när man använder en lammullsvante med bra schampo jämfört med en tvättsvamp med färdigblandat schampo.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Som Melzen säger, känns skonsammare av nån anledning.

Använder Meguiars vante sen länge och är väldigt nöjd. Jag brukar inte tvätta min vante mellan varje biltvätt (tvättar nog bilarna för ofta?) och hittills har min polernisse inte klagat så det kanske är lite överkrurs. Men mellan varven kan det vara bra. Skölj den ordentligt i rent vatten dock.

Blir nog en liten tvätt idag innan man förhoppningsvis kan ta en tur nedcabbat, premiär för säsongen i så fall... :-)

Niklas

Fransosen
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Skillnaden är att dem små sandkornen som kan vara kvar på ytan av lacket trots efter avspolning, dem "sugs" in i botten av mokrofiberhandsken och du tvättar med renare yta med mikrofibern.
Skillnadne är att med svamp så suger inte svampen upp några sandkorn utan du slätar över dem på lacket vilket medför att det blir sk tvättrepor på lacket.

Jag rekommenderar starkt den här Länk Den kostar, men du kan tvätta den i 60 grader så är den som ny igen. Jag har haft min i 4-5 år. Räkna ut hur mycket pengar du hade lagt ut på tvättsvampar under 4-5 år samtidigt som lacket blir mer repigt med tvättsvampen.

Rekommenderar det här schampot också som är sjukt bra Länk Jag har haft min flaska i 4-5 år. Den är riktigt dryg, man behöver bara väldigt lite schampo för en tvätt och den både tvättar bra och luktar gott.

Ett annat gott råd vid tvätt. Ha två hinkar, en med schampo och en med rent vatten. Efter varje strykning med handsken på en yta så tvättar du av den i hinken med rent vatten och sedan doppar i den med schampo. Då tvättar du inte av handsksken med all skit tillbaks till schampot utan i rena vattnet.
Tro mig, man blir förvånad hur mycket skit man kommer se i den hinken med bara rent vatten.

"Riktiga män kör diesel"
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Instämmer med Herr.Bayer, kör också samma tvättvante och samma schampoo och det är en fröjd att se hur fin bilen blir! Fick också tips av Meguiars att ha en extra hink med vatten att krama ur vanten efter varje drag på bilen och det gör en jäkla skillnad! Sen en Waffle Weave (eller Meguiars Water Magnet) efteråt och bilen är tip top!
Roffa1

Det finns ett helt tvätt kit hos Biltema, inkl den gröna tvättvanten samt mängder av olika microfiberdukar. Biltemas microdukar är riktigt bra då de ej efterlämnar minsta spår av ludd.
Vill minnas hela kitet kostar ca 100:-
Den gröna tvättvanten är super till fälgarnas insida, man kommer åt nästan överallt och dessutom slipper man skära sig på den vassa bromsskölden;-)
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Jag använder också Meguiars Ultimate wash & Wax och är grymt nöjd med resultatet.
Ska ta och skippa tvättsvampen och prova på Meguiars tvätthandske och Water Magnet jag med vid nästa tvättillfälle.

Hittade ett youtube klipp Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.