AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.333

Byta generatorrem på bmw 320IA e30

Fi
6
Figgek
320iA e30 -85
Hejsan!

Jag tänkte byta generatorremmen på bilen idag, men jag förstår inte riktigt hur man lossar på servopumpen för att kunna ta loss drivremmen till den.

Årsmodellen är 85 o det är M20B20-motor.

Vore väldigt tacksam för snabbt svar, då den är parkerad på gatan med urladdat batteri.

Mvh Fredrik
Fi
6
Figgek
320iA e30 -85
Är det ingen som kan hjälpa mig här? Är frågan dåligt formulerad? Är det alldeles för självklart att svara på? Isånafall ber jag om ursäkt men är inte riktigt hajj på motorer.

Är fortfarande väldigt tacksam för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Folk mekar för lite :-)

Jag har ingen perfekt steg-för-steg beskrivning men en ganska bra uppfattning om vad som gäller generellt för v-remmar.

Här är en guide för min 535i E34 och de två v-remmar jag bytte
Länk

Konceptet är precis likadant på en E30. För varje rem finns det en justeringsmekanism. I ditt fall så vill jag minnas justermekanismen sitter precis som du säger på hydrualpumpen.

Det första du behöver göra är att se till att pumpen kan rotera fritt kring sina ledpunkter. Oftast två ställen
- en genomgående skruv som "nedre" delen sitter fast i (dvs den med den tandade raden)
- en genomgående skruv som "övre" delen sitter fast i (dvs hela fästet som hydraulpumpen sitter fast i)

Sedan ska du lätta på muttern på baksidan av den den stora genomgående bulten som är vid den tandade raden.

Nu ska de teoretiskt kunna spänna/slacka remmen genom att vrida på den genomgående bultens skalle (tror det är 17 eller 19 mm) medsols/motsols. Men det kan vara lite rostigt så jag rekommenderar starkt att använda lite hjälp av en liten kofot eller bräckjärn eller liknande bara för att hjälpa den lite på traven. Du ska alltså inte stå och hoppa eller bända, bara lite extra knuff - annars är risken stor du rundar av tänderna fullständigt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en bild på hydraulpumpen på min 325ik -88.
Länk

Du bör således behöva lätta lite på skruvarna som de två röda enkelpilarna pekar på så att hela mekanismen kan svänga fritt som de röda dubbelpilarna visar.

Jag tror det är en någotsånär komplett bild av hur hydraulpumpen ser ut, men är inte säker.

Såg nu på bilden att skruven/bulten vid justermekanismen (vid den tandade raden) inte ser likadan ut som på en E34. Lite osäker på vad man ska lossa där - ska kolla i någon handbok om det står där.
Fi
6
Figgek
320iA e30 -85
Ok, tack så mycket för svar. Ska ge mig ut imorgon o se vad jag kan göra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.