AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.230

Att öppna bakluckan på en BMW E61 kostar ca. 11kr per gång

Sida 1 av 2
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Enligt BMW solna kostar det 16.000kr att byta sladdarna som böjts av till bakluckan följd av det "kalla" klimatet och "många" öppningar av backluckan. Reparationen tillför inga förbättringar heller då bmw anser att det här är ok.

Det betyder alltså att efter 4år och 1460 öppna/stäng så är kablarna slut och måste bytas ut. Tror faktiskt att jag öppnat bakluckan mindre än 1000ggr sedan ny.

Men 16000kr/1460 = 11kr på gång. Ingen dålig kostnad, tänk på det nästa gång ni öppnar bagageluckan!!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Inte för att jag skulle lämna min bil dit men ändå kul att fråga det här ligger i luinje med deras tidigare utspel som jag varit med om...

Tar ledigt en dag från jobbet och skarvar det som är trasigt iställlet.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Bedrövligt...:/
16 000 för att byta kablar, skall hela bilen tas isär?
Jösses.... 8-O

mvh/ Anders
gO
1.407
gOry
335i Touring
De där borde vara en baggis, man kanske skulle ta på sig såna här jobb för halva pengen :)
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Beklagar!
Jag har e 525dT -2006 som haft sedan den var ny och nu har den har gått 26.000 mil. Jag har reparerat kablrna 3 ggr och varje gång har det kostat runt 5-6.000:-. Nu har jag komletterat med en ny F11 och min fru kör den gamla bilen - i samband med nybilsköpet hade jag faktiskt tänkt kräva förlängd garanti just på bagageluckans kablar.

Enl. märkesverkstaden har man haft dessa problem ända sedan E39...

Premium a`la Fiat!
E34 till och med.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det var kriminellt dyrt!
Som tur är åker man runt i en sedan :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kass kvalité. BMW verkar ofta strunta i de kallare marknaderna. Kanske är dom för små för dom. Men 1500 cykler är ju riktigt dåligt. Finns många kablar som skulle klara detta galant.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Synd att man inte får någon statestik på det här.

Kommer ta isär och försöka reklamera den urusla konstruktionen för att få någon form av ersättning. Verkar vara problem på alla E61 över hela världen. Finns ju massor av amerikanska sidor med fina instruktioner hur man gör för det handlar ju bara om att skarva lite sladdar.
Hur kan man ens kan komma på tanken att presentera ett dylikt pris till kund?

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har jobbat en del med skogsmaskiner. Innan CanBus-styrsystemen kom hade skördaraggregat en 24-polig kabel från kranen och in i aggregatets kopplingsplint. Aggregatet är ledat i fällriktningen samt roterbart drygt 300 grader. Visst hände det att de gick av, men då var grejorna i rörelse kanske 16 tim/dygn i flera år. (En fällning i minuten) Dessa kablar kar siliconhölje och är ganska dyra. Att kablar går av för att man då och då öppnar skuffen är så bedrövligt fattigt att det borde inte göra sig på en Daewoo en gång. Och det har pågått ända sedan BMW började med Touringar. Undrar om en F10/F11 också måste vändas upp och ner för att allt vatten ska rinna av?! ;)
Pinsamt... även i detta fall så ger inte BMW Sverige en krona i rabatt trots en bevisligen känslig konstruktion?

Ungefär samma typ av fantastiska bemötande som vevhusventilationen på M54 motorerna.

Kan inte någon som talar samt skriver bra tyska skriva lite välformulerade brev till huvudkontoret i Tyskland och berätta hur vi upplever BMW Sverige?

Jag är mer upprörd över BMW Sveriges bemötande än att de har vissa känsliga konstruktioner.

Det här borde också tas upp i någon motortidning.
Det känns som BMW Sveriges attityd är följande.

"Hörru du, du har faktiskt köpt en premium bil av en premium återförsäljare, vi är bäst. Men det kostar att underhålla en BMW, har du inte råd så byt bil."

Vill de verkligen sudda bort BMWs gamla rykte som en bil för personer som älskar att köra bil, att det är ett entusiast märke?

BMW Sverige riktar framförallt in sig på företagare och företagsbilar numera?

Ok, nya BMW är dyrarare men då tycker jag att man bör få premium behandling också.

Det känns som att de snålar just på sådana här punkter som drabbar väldigt många (eftersom det skulle kosta dem förbannat mycket pengar). En farlig strategi som börjar gå ut över deras rykte.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Det här kommer ju bli en bra affär för typ mekonomen då ingreppet är relativt enkelt går snabbt att göra samtidigt som bmw tar så sjukt mycket betalt.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Sedan går ju alla bilar sönder förr eller senare.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
men är det verkligen bmw sverige som fallerar? de har väl gissningsvis riktlinjer från tyskland att följa. känns spontant att tyskland har en allt för snål serviceanda mot sina kunder. /
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Jag fixade kablarna på min sedan. Skar upp höljet och ser då att 2 kablar gått av, bara å skarva å lite mer sen så va allt ok igen.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Tänk om BMW hade infört 7- eller 8-årig nybilsgaranti som en del konkurrenter gjort. Det skulle kosta fina slantar. Tror att det är ganska talande att BMW sedan ett antal år tillbaka har tappat första platsen i kriget om "Sveriges nöjdaste bilägare".
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På min E39 så funkade inte det tredje bromsljuset och jag bad dom fixa det på Theanders när jag hade bilen inne på service. Det visade sig att bromsljuset inte var kasst utan det var kabeln i gångjärnet som var av. Dom skarvade då denna och ytterligaare en kabel som var av samt att dom isolerade om samtliga kablar så att det ska hålla ett bra tag till. Gick på en tusenlapp då dom enligt kvittot även fick demontera innertaket. 1000kr är pengar det också men betydligt bättre än 16000kr...

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Plastlocket till kabelrännan var paj på min så kablarna hade börjat nötas. Jag frågade om ett nytt lock, men dom sa att det där bara spricker sönder och sedan knådade dom i svart tjock tätningsmassa, typ vindrutetätning istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.