|
|
|
|---|---|
|
Efter vintervila va M6 an helt död. När jag kopplar startkablar får systemet ström och jag lyckas efter lite problem starta den. Kör en sväng och stänger sedan av och försöker starta igen men då är den helt död. Kopplar till en batteriladdare men då börjar blinkers lysa svagt och "alla" lampor på indtrumenpanelen får fnatt och blinkar ett tag och slocknar sedan. Blinkers lyser fortfarande. Försöker åter starta med kablar men då är bilen helt död och växelspaken är helt låst. Vad kan ha hänt? . Kan det räcka med köpa nytt batteri? Verkar vara något annat fel nu eftersom den är helt död även när jag kopplar kablar. Som det är nu kan jag inte ens bogsera bilen. Det är lite brådskande så jag är mycket tacksam för snabba tips | |
|
Ett nytt fulladdat batteri låter som en bra idé, då de som sitter i verkar väldigt urladdat förmodligen så sulfaterat att de inte tar laddning längre. När du kopplar på kablar så får du säkert ett stort spänningsfall i kablar och batteri så att de inte orkar driva bilen. |
|
|
Tack för svaret. Det som gör mej konfunderad är att jag första gången direkt fick ström till fjärrlås och larm. Även om den va lite seg att starta sedan trodde jag det kunde bero på jag använde en liten toyota med litet batteri. Funderar på om det kan blivit nån typ av kortslutning el säkring som gått. Kopplade dock inte kablarna fel. Batteriet är 6 år gammalt, ingen aning om vad som är normal livslängd. |
|
|
6år på ett batteri ska man vara nöjd med :) Ett nytt sådant så bör den vakna till liv igen. Bara min 523 började blinka som en julgran förra vintern pga kasst batteri plus startförsök med kablar, för att inte glöma flipperspelet i instrumentpanelen. Lycka till |
|
|
Prova först med batteriladdare i några timmar och se om det kommer igång. Ett helt urladdat batteri slukar en del ström och kanske mer än generatorn orkar producera. Så ladda först innan du köper nytt men är det 6 år och jag antar att det stått oanvänt på vintrarna så är det nog dags att byta ändå. |
|
|
Köp en bra laddare (6-800kr) och låt den stå kopplad till batteriet. Det behövs ibland uppåt ett dygt för att få full effekt i batteriet. Dessa laddare kollar även status på batteriet. Hjälper inte detta så är det ju läge att köpa nytt batteri. Då var det ju onödigt att köpa laddaren? Nej, kör du regelbundet (3-4 gånger/år) med laddaren så kommer batteriet att leva längre samt att du kan använda den för underhållsladdning när du ställer av bilen nästa vinter. ___ //Ulf |
|
|
På moderna bilar verkar batteriet ta slut på nån månad (tappa laddningen alltså) om bilen bara står. Fattar inte riktigt vad det är som drar ström då bilen går ner i sleep-mode men men... Köp som sagt var en laddare. Ctek Safir 100 för runt tusingen på Classe eller motsvarande. Köp inte en för liten som inte orkar ladda batteriet bara. Ladda ett dygn till att börja med så får du se men tyvärr är det nog dags för ett nytt :-/ Om du måste få väck bilen innan ett dygn räcker det nog med några timmar så du kommer vidare men försök att ladda en längre tid sen. Innan du vispar iväg och köper ett nytt batteri. Köp då gärna ett AGM batteri som enligt BMW själva är bättre för bilar med mycket strömslukare. Dock är dessa ca 50% dyrare än vanliga men pallar mer så det ger sig väl. Det kostar att ligga på topp :-D Niklas Fransosen |
|
| Tack för alla svar och tips. Jag fick igång bilen igen med kablar efter haft laddare i över natten. Eftersom jag akut behöver bilen körde jag till BMW och köpte jag nytt batteri. AGM var enda altenativet till m6 som dom sålde. Dessutom behövdes det göra nån typ av inställning. 3500:- + 900:- kostade kalaset men nu funkar det... | |
|
Japp det va fan dyrt Önskar att BMW va lika duktiga på rostskydd som dom är på att ta betalt |
|
|
Det kostar att ligga på top :D Iaf en bil värd att lägga pengar på (lite avundsjuk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.