|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har en insp.2 framför mig och det blir hos BMW, är det någon som vet om man kan välja olja då? tidigare har jag fått SLX 0-30 hos BMW men jag tycker den är så "blaskig" då jag ej behöver en tunn olja för vintern. Trodde tidigare att jag hade oljud i vanos så BMW provade TWS 0-60 men nu är tiden inne för utbyte, motorn har gått sidenlent på den oljan men jag tycker viskositeten är överkurs då den är till för M-modellerna Tycker att 5-40 skulle vara bra men tillhandahålls en sådan hos BMW eller är det bara SLX som de tillhandahåller? Oljudet var vattenpumpen och då hjälper inte stadigare olja mvh Uffe/bildock | |
|
de flesta har bara en eller högst två sorters oljor hemma (räcker ju egentligen), men de kan säkert ta hem annat åt dig till samma överpris som standardoljan. Om du absolut vill göra servicen på en viss BMW-verkstad så prata med dom och säg vad du tycker! Om dom inte kan tillmötesgå dina önskemål om annan viskositet (BMW har en lång lista med godkända oljor) får du väl fråga om du får ta med egen olja, och vill de inte det får du kanske överväga var du servar din bil. :) |
|
|
Jag vet ett par stycken som tog med sig egen olja till BMW och bad de hälla i det istället. De blir inte jättenjda över det men det är trotts allt din bil. Mvh/Rolle Ps. Jag kommer ta med mig egna grejer i höst då det blir dags för Insp 2 |
|
|
Har alltid tagit med egen olja- Gegga |
|
| Nu lyser oljelampan på min 2003 3.0, men manualen jag har är för Nordamerika. Jag tänkte promenera till min lokala Shell-mack i morgon och införskaffa en dunk, men vad är det jag vill ha? Var hittar jag listan på godkända oljor, och vad passar bäst för livlig körning i sommarsverige? | |
| Catrol helsyntet rekommenderas av BMW. Mekonomen säljer går åt runt 6.5 liter ...dyrt blir det..ärligt talat det finns ingen dålig olja idag deska klara kraven det gör Biltema med...skulle de överleva om de sålde dåliga oljor..knappast. Använt deras oljor mycket i både bil och båt och har inga klagomål. Kan tänka mig om det högt stora krav...tävling hård körning då kanske märkesolja typ Castrol gäller. | |
|
Jag brukar köpa olja från tyskland, halva priset. Givetvis köper jag den olja som BMW rekomenderar: Castrol SLX Prof. Powerflow BMW LL04 0W-30 Min BMW-handlare säger inget om att jag har med mig egen olja när det skall servas. Länk /Anderz3 Länk |
|
| Fanns inte mycket att välja på, fick med mig en liter Shell Helix Ultra 0W-40. Kan det tänkas duga? | |
|
Tja, vad står det för klassningar på flaskan/dunken? Jämför med uppgiften i din instruktionsbok (den lär säga BMW LL-01 misstänker jag, då är det den eller senare klassning som gäller). Skulle dock misstänka att Shell Helix Ultra 0W40 lär klara kraven även för de senaste BMW-Longlife-klassningarna.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Står: API SM/CF; ACEA A3/B3/B4; BMW LL-01 | |
|
Jag har frågat min BMW verkstad om detta spörsmål och man var inte vidare intresserad av någon annan medhavd olja, svaret var att de hade ansvar för den service man lämnat bilen för så enligt verkstaden kan det nog endast bli SLX, mitt byte förra gången till TWS kunde jag nu glömma då SLX var betydligt billigare. Jag tror nog att anledningen är att få sälja den olja som går åt och börjar någon med annat än vad de tillhandahåller så kan det spridas tiil fler ägare oc h så vill man inte saluföra sin service, naturligtvis vill man ha dessa slantar som kunden får betala i merpris hos verkstaden. Ang. önskan från min sida att ha viskositeten -40 istället för SLX -30 blev bara svaret att: det ska vara -30 trots att jag aldrig använder bilen under den kalla perioden mv Uffe/bildock |
|
| Well, de har extremt bra marginal på oljan... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.