AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.963

Porsche 996 4S Tips och råd

Sida 1 av 2
Hej.
Håller på och tittar på en 996 4s -04a och jag behöver tips och råd om bilen. Tycker det står alldeles för lite om just 4s på nätet.
Vad har man uppskattningsvis för service kostnader på den?
Har ägt en M3 med smg, är det dyrare med porschen eller likvärdigt?
Något mer jag behöver veta innan ett ev köp?

Mvh
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Servicekostnaden är inte speciellt mycket högre än en M3 kan jag säga utan att veta exakt vad M3:an kostar. 8000 milars servicen är dock lite dyrare så om denna är gjord alt om bilen är en lågmilare kan det vara ett plus. Annars en otroligt trevlig bil med bra kvalitet. Sportstolarna är att rekommendera då dessa är betydligt skönare än de vanliga. Lägg ett inlägg på autolife.se så får du nog fler svar...
ni
64
nisso
525i E60
Har hört att 4S är sänkt jämfört med vanliga Carrera och därmed stötigare. Stämmer det? Funkar fyrhjulsdriften bra?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ska bilen användas på vintern?
Nej bilen kommer ej att användas på vintern.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Måste det vara en 4s? Eller räcker det med en Carrera 4?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Personligen hade jag nog valt en Carrera 2 men hittar du en fin 4S som slår resten av urvalet är det inget att tveka på. Den känns nog lite tyngre och klumpigare som det även sas i klippet. Har bara kört en 964 C4 själv och den är ju lite äldre...
Annars är Cayman S eller Boxster S riktigt giftiga med sin mittmotor.
Det sitter samma motor och låda i samtliga men med mindre motorvolym i de sist nämnda.

En brist på dessa motor är IMS, eller mellanaxellager som Kan rasa med totalt motorhaveri som följd... Nu vet jag inte hur vanligt det är men det är i alla fall något du bör känna till. Många har fått sina motorer utbytta pga detta problem. Är motorn bytt är det bara bra. Indikeringar visar ironiskt nog att dessa motorer har fiskörts.

Länk
Länk
Länk

Ställ gärna frågor här:
Länk
eller här:
Länk

Har ägt en 996 4S -03, gjorde bara en service på den under de två somrar jag ägde den och den kostade ca 5000 kr på Porsche Center (olja, filter, bromsvätska, inspektion).
Fyrhjulsdriften upplevde jag att den liksom "högg" in, kändes inte alls lika stabilt som en Audi quattro. Har väl med viskokopplingen att göra. Annars en kanonbil, köp en med sportavgassystem!
Jag tycker vanliga C4 ser lite tam ut. Gillar C4S turbo look.
Har tittat lite på turbo men då lär ju man ha dom dubbla driftkostnaderna.
Är det verkligen så värst mycket dyrare att åka turbo? Prismässigt skiljer det ju faktiskt inte så jättemycket i inköp mellan C4S och turbo. Turbon har ju dessutom inte IMS-problemet då den baserar sig på en annan motor.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
911 Carrera 4 cab med hardtop är inte helt fel. Det finns några på blocket till bra priser.
Mvh
Marin
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ska man ej köra vintertid så ska man ej välja 4an enligt min mening. 4an kräver ganska aggresiv körning för att den skall funka, och det är ju sällan man kör så. Jag hade en 997 C4a nu i vintras och den var grym om man provocerade den. Utseendemässigt är en annan femma eftersom det from 4s 2004? är turbobreddning på den. Köp en Turbo säger jag. ;-)
Fick denna på mejlen idag.
Ser helt okej ut, men får en känsla av att den känns trött o sliten ut?
Eller ere bara jag som tycker det?

Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Söker du billigast möjliga eller "Den där vill jag ha!"?
Denna kanske? Länk

Du har säkert läst det här men någon kanske har missat att Porsche är rent livsfarlig att köra. Får sladd hur lätt som helst redan i låga hastigheter:
Länk
Den ser riktigt trevlig ut. Men bakrute torkaren ser ju helt fel ut.
Får se hur jag gör. Ska leta i lugn o ro. Orkar inte stressa upp mej.
för annars blire bara fel
Turbo och GT3 har motorer från en annan "familj" som inte drabbats av problem som beskrivits ovan, samt andra fatala problem. Köp en Turbo istället, de är inte mycket dyrare.
Någon som vet något om denna?
Förutom att det är 6st ägare?

Länk
Ställ frågan på www.porsche.nu!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ska du verkligen ha en automatväxlad?
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Vet inget om den bilen men denna verkar ju isf vara ett bättre köp med tanke på det låga miltalet. Länk
Vet dock inget om denna bil heller...
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Håller med om att en Porsche med automatlåda, tiptronic, är oattraktivt för de flesta begagnatköpare. Min känsla är att ju äldre en Porsche blir desto mindre intresse blir det för en bil med automatlåda. En nästan ny Porsche med automatlåda tror jag inte lider nämnvärt över detta på begagnatmarknaden. Anledningen till detta tror jag är att ju äldre och samtidigt mer överkomlig en Porsche blir desto större andel entusiaster är det som har möjlighet att köpa bilarna och som entusiast så söker du en manuellt växlad sportbil i första hand. Se bara på de 964:or och 993:or med automat som finns till salu, där verkar tiptronic-priserna vara markant lägre. Jag har själv inte kört en Porsche med automat men en sportbil med automatlåda skulle aldrig vara ett alternativ för mig i dagsläget. En helt annan femma är det förstås med en dubbelkopplingslåda med automatprogram vilket ju i grunden är en manuell låda, utan momentomvandlare, men med ett hyfsat automatprogram :-).

/Arvid
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.