AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.320

Ide/Vision den ultimata bil-wikin/guide-sidan etc.

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag har en plan :)

(varning för rejäla utsvävningar, jag är bra på sånt)

Har under en längre tid lagt märke till (och funderat över) en sak; varje dag frågas ställs samma frågor, om och om igen, på samma och olika forum.

* Vilka däck passar på min bil?
* Vilken et ska jag ha med 73" breda fälgar?
* Vad kan felet vara om bilen går dåligt med x eller y som symptom
* Hur byter man Xxxx
* Passar en Yyyy på en Xxxx?
* Vad betyder felkod 14 på en Xxxx Yyyy?
* Hur polerar man bilen?
* Vad kan jag göra åt mina skitiga/trasiga skinnsäten?
* Varför går bilen baklänges fast jag har ettan i?
* Etc, etc, etc ...

Många av de här frågorna skulle kunna besvaras automagiskt... Tänk er en wikiliknande sida, där man kommer in och klickar på ett bilmärke/logga typ som när man väljer språk på wikipedia, sedan får man upp olika modeller eller vad det nu kan vara. Man kanske även kan välja universella kategorier, typ bilvård eller trimning.

Under varje modell/märke finns information om bilen, typfel och annan trevlig information, samt ett antal underkategorier med vanliga fel och lösningar, samt guider över allehanda tillvägagångssätt (en guide kan kopplas till flera olika modeller eller märken, eller vara universell)

Jag vet mycket väl att autopower har en modellguide, mektips etc. Men detta är mer generellt, och i någon form av wikiformat (alla kan ändra vad som helst, när som helst, och hursomhet, men med ett antal aktiva moderatorer)

Vad tycker ni, är det en utopi? Skulle någon ha intresse av att fylla på med information?

Jag är/har varit moderator på diverse forum, och har byggt en hel del olika webbplatser under mina dagar (både i jobb och privat), så att fixa den tekniska biten med serverutrymme, själva sidan, domännamn, drift och liknande är inga problem. Den stora frågan är som sagt om det skulle finnas intresse i att fylla sidan med information?

( En annan fråga är om AutoPower tycker det här krockar med deras egna sektioner och således tar bort den här tråden :) )

Jag tycker det vore grymt najs iallafall!
Fan vilken härlig respons lite nytänkande har fått.

Ungefär samma anda som på resten av stenålders autopower.

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Haha ja, jag valde nog fel forum.
Jag tycker tanken är intressant. Jag har också erfarenhet från andra forum som jag har skapat och drivit.
En god ide men en hel del "problem"...Vem skall stå som "ansvarig" för att infon är korrekt? Skall vem som helst få fylla i info, hur kontrolleras att infon stämmer? Om det finns ett felaktigt "tips" som förvärrar situationen, vem tar ansvaret då? Finns nog en del att tänka på, man vill ju inte råka illa ut som sajt-ägare, i USA skulle det inte förvåna mig om man kan stämma sajt-ägaren om man pajjar sin bil pga ett felaktigt tips/råd från en sådan sajt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.