|
|
|
|---|---|
| Hejsan jag undrar om en 320d 06-07 som har gått ca:16-17000 mil är det mycket eller är det okej om bilen är bra skött och fin för överigt eller är det dumt att köpa en sådan???????? | |
| Helt omöjligt att avgöra, en bil som gått 16000 kan vara fräschare än en som gått 4000. Däremot är andrahansdvärdet sämre på en som gått långt, så du ska köpa den till ett vettigt pris. | |
| Vad är ett vetigt pris??? | |
| Tänk på att partikelfiltret kan behöva bytas vid 20,000mil beroende på hur bilen körts. | |
| Glömde, att byta filter kostar ca 15-20kkr. Har ingen aning om priset på bilen dock. | |
| Kristoffer, har inte partikelfiltren längre livslängd. Jag har aldrig haft en disel. | |
|
Aragon5: lite läsning Länk och Länk ___ //Ulf |
|
| Shit, och jag som ångrade så mycket att jag köpte en bensin isf disel för några månader sen. Om man kör 12-1500 mil/år som jag är det inte så stor förtjänst att köra disel då. 1kr/mil bara för partikelfilter är ju ganska mycket. | |
| Oj 1:-/mil. Räknade nyligen ut att mina Michelindäck kostat 89 öre/mil. Ett partikelfilter är alltså dyrare än hela däckkostnaden. | |
| Det måste vara ett bra pris förstås. Får du den för 130 är det ok. | |
Verdi |
Hutlöst och hutlöst. Sett till den totala milkostnaden är det inte mycket. Motsvarande bensinare (325i) drar 0,71 l/mil på papperet. Min drar 0,48 l/mil på papperet. (0,71-0,48) * 14,50 = 3,33 kr/mil. Även om du drar bort den där kronan så är det ändå 2,33 kr billigare varje mil. Kör man 20 000 mil tills bytet så är det 46 600:- man har sparat på dieselbilen. |
|
>>Revisorn ;-) Problemet är att han köper en bil som redan har gått 16-17' mil och har således "bara" 3-4' mil kvar innan det är dags för filterbyte. |
|
| Då är det isf bättre att köpa en bil som rullat 20k och bytt partikelfilter. | |
|
Han får ju köra den i 20000mil då ; ) Eller göra som jag. Köpa en bil utan partikelfilter men med miljöklass 2005. Sen tillkommer ju ett eventuellt turbobyte på dieslarna i och för sig, när de gått lite längre. Då är det ytterligare 20.000 om man ska lämna in bilen hos BMW i alla fall (c:a 10.000 om man gör det själv) Partikelfiltret går ibland att göra rent också. Så det är inte säkert att det behöver bytas. |
|
|
Länk Mvh |
|
| Om och när partikelfiltret behöver bytas beror på hur bilen körts. Vad jag läst mig till så sker det regelbundet en rengöringsprocess (regenerering) när avgastemperaturen under en längre tid överstigit en viss temperatur. Kruxet är att för att denna process skall gå regelbundet krävs det att bilen nöter mestadels rejäl landsvägskörning och riktig snabb motorvägskörning (dvs 150-160km/h). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.