|
|
|
|---|---|
|
Jag har ET 35 på mina fälgar, vilken bredd på sommardäcken måste jag ha för att det ska passa bra? Jag vill alltså inte att fälgen sticker ut och slår i trottoarkanter, plus att jag inte vill att fälgen ska komma åt stötdämparna på insidan. Någon som vet? /Andreas | |
| Orginal ET är väl 47mm så Med ET35 kommer de inte slå i fjäderbenet. Om du inte har superbreda fälgar förstås. Det leder in på nästa fråga. Vad är det för fälgbredd? Annars är det omöjligt att anpassa däckbredden. | |
|
Går man i ET så så minskar ju risken att slå i fjäderbenen, det är mer skärmkanten som närmar sig. Som Anders skriver så är fälgbredden det primära för att välja däckbredden. ___ //Ulf |
|
| För vissa är det dock skärmkantens position som styr däckbredden ;) Se Länk | |
|
Så här kan det gå om man kombinerar för lågt ET (här ET20) med breda sulor ;) Länk |
|
|
* Jag är lite färsk på området men det är i alla fall 4 stycken Fonzini fälgar, 8jx17h2 stod det på fälgarna, jag gissar på att 8an står för 8 tum bred.? Jag har även mätt och fått det fälgbredden till 20 cm = 8 tum. * Jag vet att det är 17 tums fälgar, men är det någon som vet vad "h2" står för? SÅ om det är 8 tums bredd på fälgarna, tror ni att: 225/45x17 skulle passa bra. Utan att fälgen sticker ut.? |
|
|
225/45 är en vanlig dimension på BMW's 8x17" fälgar till 3-serien. ___ //Ulf |
|
| Stämmer att märkningen betyder 8 tums bredd (203,2 mm) Har du mätt ytterkant fälgkanten? Slitbanan på ett 225-däck är ju 225mm. sedan är det ju lite olika hur däcksidorna ser ut. En del har en svulst som är till för att skydda fälgen. Original M3 E36 t.ex. har 7,5 tums fälgar fram så med dina skiljer det bara 6,3 mm per sida mot den kombinationen. Det blir nog ganska lagom. Men hur som helst kan du nog inte attackera kantiga grovhuggna kantstenar ändå ;) | |
|
haha nä man vet aldrig när man får för sig att äta trottoarkant med sommardäcken :). Tack för hjälpen da gott folk, 225/45 blir det. Nu ska vi bara se om dackonline.se har något prisvänligt. |
|
| Den diskussionen pågår här -> Länk (Så slipper vi få dubbla trådar ;) ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.