AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.910

full gas= för mycket?

ma
39
martini67
i3 Rex 2016
Hej, jag har en 530-01 som går mjukt och fint, men vid fullt gaspådrag tex. vid omkörning har jag märkt att bilen går ännu bättre om jag släpper upp gaspedalen litegrann. jag har ingen felkod så jag undrar om nån upplevt samma sak?
Bilen har snart rullat 20000 mil och det senaste jag gjorde med den var att byta bränslefilter samt pump.Den var likadan före bytet som efter.
Mvh Martin
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
En orsak kan ju vara att spjället går förbi fullt öppet och börjar stänga igen.
Ta bort slangen till spjället och ha någon att trycka full gas(med avstängd motor) och se om spjället går förbi fullt öppet.

Eller blinkar antispinn lampan när du kör om? Då drar ju bilen av på gasen och effekten minskar.

/// Kristian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är inte helt säker, men jag tror inte sjället öppnar upp helt om motorn är avstängd. Men det går ju att göra med motorn igång om man rycker kabeln till LMM. Men gör det inte på en grusig parkering i storm...
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Tänkte på traditionellt gasspjäll som regleras mad vajer(som på min 528), men 530 har väl ett stegmotorstyrt spjäll.

Varför skulle det vara bättre att dra ur LMM?

Testa om det rörs när du har på tändningen men avstängd motor.
Jag rekomenderar inte att du försöker hålla full gas med motorn igång! Kanske varvstoppet drar tillbaka spjället på din modell? för den kommer att stå och hacka mot varvstoppet!

/// Kristian
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, det är elmotorstyrt gasspjäll på M54 så att spjället går förbi max är extremt osannolikt.
Räcker det att du släpper upp gasen jättelite?
Om du låser högsta växeln och har 2-3000rpm och växlar mellan 90% gas och 100% gas, ser du att ekonomimätarnålen (detta förträffliga instrument!!) ökar lite varje gång du trycker ner pedalen helt i botten?
Om den gör det är nog din gaspedal ok.
Vid helt full gas fettas bränsleblandningen på vilket ger max effekt, därför ska nålen öka fast man känner knappt nån skillnad i acc.

Om detta funkar men du upplever att bilen går sämre/svag, har du normal förbrukning i övrigt?
Inte ovanligt hög förbrukning?
Tänker annars att om du har fet blandning av någon anledning från början kommer den bli alltför fet vid full gas så att motorn tappar effekt istället.
Sotar den i avgasröret (tvätta det, åk, kolla sot)?
å andra sidan har M54 fyra lambdasonder så man tycker att den borde avslöja en felaktig blandning, om det inte läcker in luft nånstans. Problemet är att då måste du ha en luftläcka i varje grenrör.. hm..
Om du har dator så kör livedata och titta på lambda före/efter kat på varje bank (efter kat ska ligga still runt mitten på skalan, och bottna i ena änden vid fullgas, före kat ska pendla). Kolla också insprutningstiden i ms när du växlar mellan 90-100% gas. Kolla också att olje och kylvätsketemp visar rimligt i datorn.
Du kan dra ur LMM och jämföra insprutningstid 90-100% gas på samma varv som tidigare, men lamborna korrigerar både med/utan lmm och att alla fyra givare skulle visa lika fel känns långsökt.
Säkert nåt helt annat fel! :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tipsaren: Om man kör helöppet för att se spjället måste LMM kopplas ur då den inte mäter insugsluften med bälgen bortplockad från spjällhuset. Jag tror inte du har wire-reglering på din 528. Möjligen en ASC-enhet med en kort wire och eget spjäll (?)
ma
39
martini67
i3 Rex 2016
Tack för alla tips. Jag har inte kollat på bilen ännu.
Jag har inte egentligen nåt stort problem. Bilen går som sagt fint på alla varvtal och bränsleförbrukningen kan jag inte klaga på.0,93 har den legat på hela vintern.
Det var bara en fundering för att när jag gör en kickdown och kör om en bil så drar det iväg ganska bra men släpper jag upp gaspedalen några millimeter så finns det ytterligare (10 hästkrafter) som är svåranvända.Det är enklare att ha gasen i bott än att sitta leta efter bästa effekt. det är som sagt inget stort fel men ibland vill man ha alla hästar med
Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.