|
|
|
|---|---|
|
Försöker få av alla länk och bärarmar och allt vad det heter, men dom sitter som in i. Kulleden trillar inte ner och då har jag bankat på bulten med slägga och dorn. Har även knackat på godset, sprutat 556, men dom ger sig inte. Har en E39 540 -99. Ska man bara fortsätta tills den ger med sig eller? Tacksam för svar.. | |
|
Lägg lite spänn nedåt med ett montörspett/kofot på länkarmarna samtidigt som du knackar med handsläggan. Skippa dornet, det försvinner för mycket kraft/vibrationer.. Det finns avdragare också. |
|
| Ska försöka med det | |
|
Värme brukar göra susen! 1. Ge 5-10 ordentilga slägg-slag på lämpligt ställe 2. sätt på en avdragare och spänn så mycket du vågar 3. värm godset runt bulten, till och med varmluftspistol räcker 4. spänn avdragaren lite till 5. värm mera 6.... då ska det nog lossna. /// Kristian |
|
| Skall du behålla delarna, gänga på muttern så den sticker upp en millimeter och slå på muttern om du kommer åt. En av lederna mommer du nog inte åt utan att släppa ned spindeln på fjäderbenet en bit. | |
|
Jag var tvungen att köpa mig en ordentlig gaffel på mekonomen och dänga på med en slägga för att få loss den ena länkarmen. Vid montering av de nya lade jag på kopparpasta. Undvik dock att smörja in bultar och muttrar. ___ Min bil: Länk |
|
| Tror inte man ska lägga pasta på konan. Har aldrig varit med om att det rostat ihop. Med fett mellan konorna finns risk att inte muttern orkar dra i konan helt och det glappar upp sen. Efterdra Bengtsson, efterdra! ;) | |
|
Anders-72: Det är möjligt att det kan bli på det viset om man lämnar för mycket fett där, man får ju stryka av så att ytan endast är vätt. Efter att ha haft en sjujävla max-fastrostad länkarm vill jag definitivt inte vara med om det igen. Det tog många timmar och en handfull demolerade verktyg att få loss den... :( ___ Min bil: Länk |
|
| Tack för alla tips. Jag har till och med lossat på bultarna lite för att se om det släpper under körning, men inget har hänt än. | |
|
På en av mina E34or så fick jag sätta en bräckjärn för kulleder i själva leden, och sedan vunkla in det mot mitten av bilen där det fanns ett lagom stumt mothåll. Sedan tog jag en domkraft och satte under plattan där leden sitter fast, och lyfte upp allt som sitter i fjäderbenet. Till slut small det till, och det var lite svettigt tills jag insåg att jag lyckats att få bort leden och inte mothållet :) På andra sidan var det en walk in the park att lossa, förutom att leden snurrade runt. Den var dock lös från plattan som den är monterad i, så det problemet slapp jag. -- Markus |
|
| E39:ans leder kar en insex i bultänden för mothåll. Det är oxå en anledning till att man ska ha muttern på om man knackelibangar med hammarn. | |
|
Ett bra tips är att sänka ner länkarmen på en pallbock så det blir helt stumt. Sedan slår man några välriktade slag:) Mvh. Richard |
|
| Vilka kalastips, tackar!! | |
|
På gamla DSG i Ludvika brukade man demontera axlar i grävmaskinsbommar genom att svetsa en bit U-balk över axeländen och stoppa i en dynamitgubbe i utrymmet i balken. Funkade bra, men rekommenderas ej för spindelleder :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.