AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.477

ta bort katalysator

bigernie
Hejsan jag hare n 535 -89 om jag tar bort katalysatorn o säter dit ett rakt rör istället blir det värre ljud i bilen då.
Tror ni besiktningen klagar på det.

Daniel
MikaM5
Besiktningen klagar garanterat på det, du måste ha en katalysator på bilen om den är typ besiktigad med det. Och något mycket värre ljud lär det inte bli, köp ett sport system istället.
Tjena
Värre ljud blir det eftersom katalysatorn även har en ljuddämpande funktion. Det blir mera bas helt enkelt. Toppeffekten ökar cirka 10% men det ger mest effekt på låg och mellanvarv. Motorn blir dessutom varvvilligare p g a det lägre mottrycket. Du får också lägre bensinförbrukning (minskar alltså växthuseffekten). Många sportavgassystem ger ett tjutande ljud som är oerhört irriterande i längden. Inte blir det speciellt mycket mer att köra med heller.
...det blir inte så mycket mer ljud i bilen, inte för min del i alla fall. Utanför märks desto mer! Kostar inte mycket att testa. Du kan ju sätta tillbaka katten innan besiktningen. Skit i sportavgassystemet! Om du ska köpa nya dyra grejor så satsa på en högflödande katalysator i första hand.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Chevamannen:
Så biltillverkarna sätter dit katalysatorn på rent djävulskap? Synd bara förresten att koloxid, kolväten och kväveföreningarna spyr ur bilens avgassystem när man så fint kan reducera mängden koldioxiod bara genom att ta bort en katalysator. Förresten vill jag minnas något om mottryck som något som "måste" finnas för att motorn ska gå som den är tänkt att gå; som en gatmaskin och inte som något racingdito. Väldigt konstigt att man har tagit fram racingkaten och skrivit in den i reglementen här och där förresten.

//Kalle
528i -86
Hej igen
Nej, biltillverkarna monterar katalysator p g a miljöskäl. Det trodde jag var allmänt känt.
Visst är det lite synd att de andra avgaserna ökar, men man får ju välja här i livet. Man kan till exempel cykla till jobbet varannan dag så minskar man sitt totala avgasutsläpp. Av miljöskäl kan man också vinnlägga sig om ett mjukt körsätt utan onödiga accelerationer och inbromsningar.
Att man tagit fram högflödande katalysatorer bl a för racingbruk tycker då inte jag är särskilt konstigt - man vill få ner mottrycket och därmed öka effekten.
Om avgaserna ventileras ut ur cylindern effektivare så kan den också fyllas på effektivare.
Såg att du hade en -89 och då måste katten fungra bra. Om du hade en -88 så måste katten sitta där men ej fungera. Då kan man göra så att man monterar lös den och rensar ur den, sen slår man in ett rör i den och svetsar fast det lite lätt och monterar tilbaka katten, då blir besiktningen iaf nöjda!!!

-ridern-

525i 1990 24V
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Chevamannen:
Är det inte lite dumt att välja att släppa ut de farligare gaserna då? Jag skulle ha resonerat tvärtom iaf. Sen är det inte alla som har cykelavstånd till jobbet men det kanske du inte tänkte på? Sen trodde jag att anledningen till att man tagit fram racingkaten var för att minska det totala utsläppet av skadliga avgaser från racingbilar och inte för att avgaserna skulle flöda lättare ur cylindrarna. Men jag får väl tänka om...

//Kalle
528i -86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.