AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.764

Byta strålkastare till E90 hur pass svårt?

Roffa1
Hur pass svårt är det att själv byta strålkastare till E90,325iM-2007. I dagsläget sitter det halogen som skall bytas till Schmiedmann Hella strålkastare (halogen) fast med fab-monterade angeleyes. Har fått uppgift om att dessa är BOLT ON inget som behöver modifieras. Trots detta är den uppskattade monteringstiden 3 timmar a: 1000:- per timma.

Finns det flera olika tillverkare av E90 strålkastare, tycker en del modeller ser lite väl plastiga ut. Tacksam för tips. Likaså gärna tips om en bra noggrann verkstad som utför bytet i Linköping till en rimlig kostnad.
Roffa1
Dessa är det: Länk
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Roffa, det fanns väldigt bra beskrivet i en AP-blogg av en person som jag tror hette Anders.
Jag letade lite men hittar inte bloggen, kanske någon annan som känner till kan lägga upp länken.
Det var dock inte LCI men det e inte så stor skillnad i hur man gör tror jag.
Roffa1
Det låter intressant...
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det som gör att det tar tid är att
1) framhjulen ska bort för att
2) främre delen av innerskärmarna ska demonteras för att
3) stötfångaren ska kunna demonteras.
sedan är inte jobbet stort.

Om möjligt så märk upp ljusbilden, det horisontella strecket, med sin karakteristiska vinkel, på väggen framför bilen så att du kan justera in strålkastarna efter bytet.

Länk

Ar
219
Aragon5
F30-320d
steaman, det verkar att han(in din länk) inte ens har tagit loss hjul och innerskärm. Jag trodde att man var tvungen att göra det. isf kan det ju gå lite snabbare.
Roffa1
Det står att jobbet med att lossa fronten tar 15-20 min, för den som redan känner till tillvägagångssättet. Kan det verkligen gå så snabbt, när BMW vill ha drygt 3000:- i bara arbetskostnad?
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det stämmer att du kan lossa innerskärmen så mycket så att man kommer år skruvarna innanför:

1) Remove 4 screws on top of bumper ( under hood, above kidney grills)
2) Remove 2 screws in each wheelsarch, and clip bumper trim away from wheelarch trim
3)Push wheelach trim away so you can unfasten 2 screws inside holding top part of bumper too the car on each side
4) Release about 7 Screws on bottom of bumper from underneath
5) Remove bumper by uncliping each side and then pulling bumper forward

Det kan var svårt att komma åt skruvar och skapa utrymme med breda hjul på plats. Jag rekommenderar att göra alla momenten första gången. Det är ju inte komplicerat bara lite fysiskt arbete att demontera hjulen.

Ar
219
Aragon5
F30-320d
Roffa, det verkar inte alls svårt om du har tillgång till en garage och verktyg, absolut värt att göra det själv och spara 3000:-. BMW tar ju oxå 800:- för att byta parkeringsljus.
Roffa1
Steaman: Har du själv tidigare utfört demontering av fronten, vad uppskattar du iså fall arbetstiden till. Om man måste ta bort båda framhjulen så krånglar det till sig för mig.
Undrar likaså vad som måste kopplas bort när fronten lossar, strålkastarspolning, spolierljus, hur pass svårt är det att lossa spolningen, dessa slangar brukar väl sitta fast ordentligt.

Är det kanske värt att leja bort jobbet för drygt 3000:-
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har demonterat fronten men har inte tänkt på tiden. Jag skulle tippa på att jag gör det på 30 minuter lugnt metodiskt arbete inklusive hissa fronten och demontera hjulen. Jag brukar följa TIS när jag gör arbeten och med dubbelgarage och 3 bilar är mina bilarbeten hobby och då har inte bråttom.

Roffa1
Steaman: Vad kommer fram i samband med att fronten lossnar, strålkastarspolning,osv. Hur går man tillväga för att lossa den utan att ha sönder något. Lossar man flera slangar eller skruvar man bort hela spolningen.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Täcklocken till strålkastarspolarmunstyckena ska demonteras före stötfångaren. Du drar täcklocket rakt ut så att spolararmen kommer fram. Då ser du hur locket ska demonteras, det sitter fast med ett snäppe på var sida bänd isär försiktig så lossnar täcklocket. Släpp armen försiktigt så att den återgår till ursprunglig läge.

Vad gäller innerskärmen så räcker det med att lossa skruven längs kanten. i
Innanför innerskärmen sitter två skruv som ska skruvas bort. Sedan är det bara två skruv i ovankanten framför kylaren och 7 st skruv under stötfångaren som förbinder den med luftstyrningen under bilen/motorn.
Lossa fronten försiktigt och koppla sedan bort ledningar till dimljus och eventuella sensorer.

ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Här har du information från en annan BMW site. Den också länkar vidare till hur man demonterar stötfångaren. Lycka till.
Länk
Roffa1
Tack för all utmärkt information. Tror jag ev, klarar av det nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.