AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.140

Verkstad sa: Länkarmsbussning, är det rätt? e46

Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Hej, jag har haft vibrationer i ratten vid körning och ganska kraftiga vibrationer vid inbromsning ett tag, har även känt att det är glappt vänster framdäck. (sett framifrån) Det brukar också höras att det klunkar lite från framvagnen vid körning på gupp och ojämnheter osv.

Var iväg till en mekonomen verkstad idag och bad dom kika på min bil, han sparka och rykte i däcket och konstaterade att det var länkarmsbussningen som var dålig. Jag köpte 2st och sa att jag skulle göra jobbet själv.

Till att börja med, tror ni bmwexperter på att det kan vara länkarmsbussningarna till att börja med, och bör jag passa på att byta något annat i samma veva? Är det svårt att utföra?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är vanligt att de glappar på E46:or. Konstruktionen verkar ganska enkel vad gäller byte. Kolla om spindellerna, såväl yttre som inre och styrledena är glappfria med.
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Bra då köpte jag "rätt" då, okej ska kolla det när vi byter.

Behöver jag göra hjulinställning efter bytet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog inte så dumt för jag tror bussningsfästet inte är stiftat utan kan slinga omkring lite på spelet mellan bultar och hål. Sen är det ju inte säkert att själva bussningen centrerar inre och yttre diametrar. Det påverkar ju spindelns läge och på så vis också toe-vinkeln.
Kolla även dina krängninghämmar stag/stabilisator stag. När du har av hjulen i samma veva, så de inte är helt slut också.

Så du inte betalar för hjul inställning och de också är slut.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Iofs är det riktigt att krängningshämmarstagen också kan vara dåliga, men de påverkar inte hjulinställningen så de kan du byta i efterhand om det behövs...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.