|
|
|
|---|---|
|
Hej Hej på er behövde en billig bil till jobbet e39`an var lite dyr att åka så jag köpte en billigt e30 316i touring från 1992 JAG HAR SÖKT RUNT PÅ FORUMET FÖR HJÄLP TILL FELSÖKNING MEN INGET MED MITT PROBLEM När jag köpte den gick den knappt på tomgång när den var kall hoppade på 3 burkar sen när den vart lite varmare gick den som en klocka det var slangen mellan tomgångs motorn och insugs gummit som spruckit repade det och den gick mycket bättre på tomgång. sen när man körde så va det något som skramlade under bilen hissade upp och hittade att lamda-sonden hade skruvat ut sig och låg o skramla tightade den och provkörde funkade fint efter det dagen efter skulle jag till jobbet då när jag startade gick det klockrent 1min sen gick tomgång ner till 500 rpm och sedan börja vandra upp till 1100rpm och när man kör små rycker den, drar mycket sås och släpper man gasen stannar tomgång på 1500rpm för att sedan efter 30sec gå ner till 500rpm och sen dö. det bör väl lysa nån typ av lampa som varnar för fel i avgasrening ifall lamdan är paj? det med abs känns som hela instrumentet glappar ibland står v-temp i topp bankar man till ovan så går den ner till botten! abs blinkar till och från även där hjälper en dunkning så slocknar den men den tänds igen och slocknar och tänds och slocknar! ska kolla silver relät som jag hjittade nått om här har inte hunnit service indikatorn lever också sitt egna liv soppa mätaren visar mer sås i tanken på tändning än när man startar den, då ramlar den ner en bit! har endast haft ur instrument och fettat kontakter då jag trodde dom glappade.... finns det någon som varit med om detta fenomen vänligen gör ett inlägg hur du löste det.. -:¤Robban¤:- | |
|
Lampa som indikerar fel på avgasrening kom som standard på E39 och nyare modellserier. Jag vet att åtminstone E34:or (förmodligen även E32 och E36) har en sådan lampa i Nordamerikanskt utförande men inte i bilar för Europa. Din E30 är helt enkelt för gammal för en sådan finess. Om jag minns rätt så kan serviceindikatorn leva sitt eget liv om batteriet till minnet på kretskortet är slut. Skall gå att byta men det är fastlött på kortet. Har inte egna erfarenheter av dina övriga problem men kanske kan denna länk vara till nytta. Din bil bör vara lika som 318 i det allra mesta. Länk //Göran |
|
|
lite update va på verkstaden igår och fick den gamla lmm av förra ägaren den va det inget fell på den han hade köpt på skroten va från 318I bosch numrena stämde inte överens efter lite tomgångsmotor rep och tjuvluft fixande tror jag att jag fått det att funka tomgång ligger mellan 800-900 smått pendlande! instrumentet plockade jag ur igår verkar vara glapp i hela instrument trycker man på den blå pluggen hoppar tempen upp och ner finns en rolig film jag ska länka upp här så ska ni få se det! lilla abs relät som skulle sitta under ljus omkopplare va inte så litet det jag hitta va en silver låda som va ca 200x100mm öppnade och titta i men kunde inte se något fel där i.. -:¤Robban¤:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.