|
|
|
|---|---|
|
Håller som bäst på med att montera på de nya insugspackningarna. När dom var ditmonterade och åtdragna med rätt moment såg jag att hålen i packningarna inte passade 100% över hålen på motorn! På en packning såg man så mycket som 1,5 mm av metallen innanför packningshålet på den övre vänstra delen i insugshålet.Diffen var lite mindre på en de andra. En packning verkade vara så gott som perfekt! Min fråga! Är packningarna identiska och kan man sätta dom på vilken sida som helst, eller skiljer de sig??? Jag har haft för mig att packningarnas hål och insugshålen i motorblocket ska passa exakt. Annars blir det väl onöda virvlar!? Eller spelar det ingen roll??? Mvh | |
|
Enligt listan på RealOEM så ska båda sidornas packningar identiska: Länk Packningsflänsar: 11611736656 och 11611736657 Tycker det är jä-t dåligt att man inte kan fixa bättre passform på packningar för 6600 spänn! :( |
|
|
Var nere i garaget och försökte justera ena packningsparet. Det vart kanske nån tiondel bättrew. Kollade sen gamla packningarna mot grenröret. Det verkade inte vara 100% passform där heller! Så huvudsaken är just nu att det blir tätt! Är troligen inte sista gången insugen ska bort, så får testa inpassningen nästa gång istället! |
|
|
Jag fortsätter väl monologen. Verkar inte vara nåt större intressa bland 750-ägare vad gäller insugspackningarna. Men jag skriver på ändå eftersom mina erfarenheter kanske kan vara till användning för andra i framtiden som köper nya packningar från BMW. För det första, tack Mats J för ditt tips att använda Biltemas packningstätning. Jag har tidigare använt Mekonomens, en blå variant på tub. Nu när jag sett konsistensen på Biltemas tätning kan jag förstå att skiten jag köpte på Mekonomen inte funkade. Biltemas blir lite gummiaktigt när det torkat och får packningskonsistens, nånting som Mekonomens sörja saknade! Tog mig en funderare ang. packningarna. Tog till slut bort dom från blocket och rengjorde dom från packningstätning. Funderade på att ta en rundfil och korrigera hålen för bultarna så att jag skulle kunna centrera dom gentemot insugshålen i toppen, men sket i det. Då kanske dom börjar röra på sig sitället och det blir nya problem. Ringde istället M-bilar i stan istället och pratade med verkarn. Jag beskrev mitt problem och frågade ifall det var fel på packningarna eftersom när jag tittade genom hålen såg c:a 1,5 - 2 mm metall från insuget på toppen ungefär "klockan 9 till 13". Undrade ifall detta inte skulle kunna påverka motorns prestandan, bli onödiga virvlar i luft / soppa-blandningen!? Svaret blev: -"Det är ingen racer du har!", -"Om packningarna är på det där viset, då ska dom vara så", menade han! Jag sa att man annars brukade vara väldigt noga med kvalitén hos BMW. Frågade om inte det gällde reservdelar också!? Svaret blev: -"Alla reservdelar godkäns av BMW innan dom säljs!" Min sista fråga till honom var: "Ifall du själv skulle byta insugspackningar, skulle du sätta på dom ifall du märkte att dom inte verkar vara centrerade?" -"Japp, det skulle jag", blev svaret! Så med detta så monterade jag på packningarna igen och hoppas det blir bra. Jag sa till verkarn att jag återkommer ifall det blir problem! Det verkade inte vara några problem! Ska montera insugen imorron. Ska kolla tändstiften först när det ändå är lätt att komma åt. Är det verkligen ingen som vet med sig om packningarna är helt centrarade? Mats, du har ju plockat ner dom otaliga gånger!? Eller du $Marten!? Har ni gått i ide igen!? :) |
|
|
Theobald, Har inte gått i ide men vet faktiskt inte hur väl packningarna skall vara centrerade. Jag kan kolla i helgen på reservmotorn. Har ju helt nya packningar som jag plockat från den motorn. Kan lägga på dom löst och se hur det verkar vara med centreringen. Jag har numrerat packningarna så jag vet hur dom satt från början. Tanken var ju att sätta dom på orginalbilen men iom. att jag inte hittade något insugsläckage, trots massor med startgas och att den gick igenom besikitningen med med bra avgasvärden så blir dom nog liggande tills vidare. Är ju som sagt bra att ha. Kanske kan kolla imorgon om jag åker ut till garaget, vet inte än. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
| Jag har visserligen satt tillbaka mina som dom var. Men det kan ju vara kul att höra hur dina ser ut! | |
|
Jag tror det är rätt vanligt att insugspackningar inte passar exakt mot topp/ insug. Det är inte så kritiskt för vanlig körning utan när man skall trimma så får man se till att det passar ordentligt så det inte blir virvlar som stryper flödet. Sålänge man inte håller på med fullgasövningar så spelar det ingen roll. /Mats J |
|
|
Ok, det låter lugnande Mats. Var riktigt orolig att jag hade fått "second hand" grejor från BMW. Du såg jag nämnde Biltemas packningstätning som du rekommenderade. Det var helt annan konsistens på Biltemas, mycket billigare också. Hade jag använt den på dom gamla packningarna så kanske det gått bättre med tätningen. Använde deras röda som tål över 300 grader. Ska fortsätta imorron och sätta på insugen. Måsta tvätta spridarna sen också. Tänker köra med lacknafta som du hade testat. Inte lika brandfarligt som bensin, men ändå vätska med lite riv i. Så får se om det blir uppstart av motor snart. Ska bli jäkligt spännande! |
|
|
Har tagit det lugnt vid monteringen av de nya insugspackningarna. Garderade mig genom att även ha på packningstätning. Drog sen åt med rekommenderat moment. Kollade sen tändstiften som var lite svarta, men såg annars fina ut. Drog även åt dessa med korrekt moment. Just nu håller jag på att ultraljudstvätta spridarna. Kollar först att magnetventilen är hel genom att lägga på en spänning och hör ifall det klickar i den. Tycker att klicket blir tydligare efter tvätten, men det kanske är inbillning!? Upptäckte en grej på en av spridarna. När jag skulle testa magnetventilen såg jag plötsligt nånting komma ut i dess övre del (i hålet) där bensinen går in från "railsen". Det kom ut några små klumpar av nånting som jag inte vet vad sjutton det var. Hur som helst måste skräpet helt klart ha gjort att flödet av bensin varit väldigt begränsat i den spridaren! Kan förklara varför motorn gått som en "häck" på någon cylinder. Glädjande ibland med såna här händelser som kan förklara vissa problem! Tror det kan ha varit rost, sand och annan skit som förts fram till spridarna från dom gamla bensinledningarna jag bytte förra året. Dom var i bedrövligt dåligt skick. Försökte även köra soppa genom en spridare för att visuellt se spridningen av soppan (så den inte bara rinner). Öppnade först magnetventilen med en yttre spänning och körde sen fram soppa med hjälp av en gammal uttjänad bensinpump. Tyvärr blev trycket för stort och slangen lossnade så det blev en fontän i garaget istället. Klarar en spridare av att man kör 3 bar från en pump eller är risken att den går sönder? Fortsätter med tvätten imorron, 11 spridare kvar att tvätta! :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.