AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.573

Hur Justera gaspedal?

Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej, bilen i fråga är farsans E39a, En 520 från -02 och vad jag förstått så har den throttle by wire, alltså elektroniskt gasspjäll.

Nu är det såhär att den tvekar en liten stund innan gasen tar så att säga, finns det någon potentiometer vid pedalen man kan justera eller liknande?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är en viss fördröjning i gasresponsen från pedal via styrboxen till insprutning och spjällmotor. Det får man leva med. Däremot kan du trimma kopplingen genom att ta bort CDV:n, en strypning som bromsar kopplingens ingrepp. Så den går att få lite mer "direktkänsla" i.
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Ja, fast 1a centimetern är det heldött, jag kan hålla foten där 1 min om det behövs utan att det händer något.

Vad gäller CDV:n så har jag läst lite om den, kan man bara ta bort och koppla ihop igen eller måste man ha en ny mellandel?

Tackar för svar
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, det var så du menade. Det kan ju finnas en möjlighet att det går att justera faktiskt men jag har aldrig behövt prova.
Så vitt jag vet så är det samma gänga på ledningsnippeln som ventilen där den sitter i cylindern. D.v.s. det går att plocka bort och återansluta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.