AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.695

e39 528 3L milen oavsett körstil

Tjabba, jag har gått och köpt en bmw e39 528 -97. Har ett stort problem jag behöver lite hjälp med. Bilen drar 3 liter milen. lungn som blandad körning. Har felslökt på jobbet med datorn och fick bara felkod på kamaxellägesgivaren och den har jag därefter bytt och felkoden återkommer inte. Har bytt luftmassemätare, tändstift, olja/filter. kontrolerat luften i däcken( 16" orginal så dom bör ej ha någon större inverkan). men bilen fortsätter att dricka bensin. Någon som har en bra idé på vad det kan vara? kan ju vara en eller båda lambdasonderna. kan man mäta fram om dom funkar? inte särskilt billigt att prova att byta båda två då det ej är returrätt. Eller kan det vara något helt annat? Mycket tacksam för vettiga svar av någon som haft samma problem och löst det.
Har även kört med insprutsrengörare och bytt luftfilter.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har den gått långt? Funderar på om kamkedjan har kuggat över ett snäpp p.g.a. dålig sträckning. Känn på fälgcentrumen efter körning så att det inte ligger på några bromsar. Låter som väldigt hög förbrukning.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Köpt privat antar jag och säljaren har "mörkat" denna defekt eller ?
den har gått 24000 mil. nya bromsar runt om och alla hjul snurrar rätt så lätt. absolut inget som borde öka bränsle förbrukningen så kraftigt, förra ägaren är en vän till mig som även han jobbar på en verkstad. han hade inte upplevt samma fel men han använda bara bilen vid ett par få tillfällen det sista året han ägde den.
Du kanske kan lämna in den till Bil&Motorteknik för felsökning? Osäker på vad han tar för det men om det är någon som hittar kluriga fel så är det väl Perre. För att vara ekonomiska kan ni ju åtgärda felen själva sedan.
Åkte till en vän som jobbar på bmw och även han provade med sin dator som då är gjord för just bmw,s. inga felkoder där heller. mätte även upp bägge lambdasonderna och de verkar funka felfritt. knepigt knepigt...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Vad säger färddatorn/ekonomimätaren om du har någon sån? Ligger den också på 3 eller är det bara den faktiska furbrukningen som är hög?
Kollat alla bränseledningar så ingen läcker?
Självklart har jag kikat efter läckage. Färddatorn visar 3,9 hela tiden, även efter nollning av hela bilen (max). ekonomimätaren går upp på tre liter direkt vid mer än en 6dels gas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ytterligare en dum fråga ;)
Men drar den verkligen 3l/mil i verkligheten och inte bara det du tror att den drar mht färddator o ekonomimätarn ?

Jag kan ju aldrig tänka mig att den bilen(motorn) skulle gå något vidare bra med en dylik förbrukning...
Jag antar nu att du inte märker av någon misständning eller dylikt?

Katalysatorn kan heller inte må så bra, kan aldrig tänka mig att den klarar av så mycket oförbränt som det torde bli...
Men nu är jag ingen supermekaniker heller, den kanske klarar av detta utan större/märkbara symptom eller överhettning etc :/

Ytterligare tips är ju huruvida din bränsletrycksregulator mår och också om det är någon tempgivare till insprutningen som fått "spelet"(förutsätter nu att dina lambdasensorer fungerar)..
Kanske är något glapp i någon kontakt runt lambdorna eller annat ..

Du har inte varit och "skruvat" i bilen nyligen ?(tänkte då om du råkat "beröra" någon elkoppling/slang runt insuget etc och det då blivit ett litet kontaktglapp eller då någon slang som lossnat).

Jaja...återkoppla när du hittat felet.

Mvh Janne.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det bör inte ge så här hög förbrukning utan är osannolikt, men: Har du kollat att motorn når driftstemperatur och inte går som en "kallstart" hela tiden? Enkelt på en E39, temperaturmätaren sitter längst till höger. Står denna rakt upp, på det blå fältet, eller någonstans mitt mellan efter en längre tur? Den skall åtminstone stå rakt upp nämligen!

Om inte så lutar jag åt det Janne T skrev, att det är ett elektronikfel. Tanka bilen fullt, nolla trippmätaren, kör en mindre sväng och tanka fullt igen. Dela sedan antalet liter du får i med antalet mil du kört enligt trippmätaren.

Om du vill kan du förstås köra till tom tank, men eftersom soppan är dyr antar jag att du vill få det löst kvickt. ;)

//Bjersér
Jo jag körde ca 2 mil och det gick åt runt 5-6 liter. Det är nästan så att man kan se tankmätarn gå neråt.. Det är väl bara en tidsfråga tills kattarna pajjar med den här förbrukningen så jag försöker att inte köra så mycket.
inga misständningar har märkts heller, men tycker att bilen känns slö.
men det är väl inte så konstigt med den förbrukningen. Avgaserna luktar riktigt starkt också.

Jo den når rätt temperatur och ligger kvar där. Jobbigt att den inte ger några felkoder eftersom det kan vara så många olika små saker som kan påvärka förbrukningen!
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Alltså... Om lambdasonderna registrerar normala nivåer vid den här bränsleförbrukningen borde det tyda på att de är trasig?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Lite läsning -> Länk
Hexagon, det har du ju så rätt i. Den mätningen vi gjorde visade bara att signalerna kommer fram, inte om dom är rätt. En sådan mätning skall göras när tid finns!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.