AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.586

Shoppinglucka e39 strular

Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Luckan började spöka i morse.
Märkte när jag skulle i väg att luckan inte var stängd (indikeras på display). Gick bak för att stänga den. Visade sig att luckan inte var helt stängd, hade bara "hakat i " skulle öppna för att stänga men microbrytaren fungerade ej.
Tryckte då till luckan så att den låste ordentligt. Microbrytaren fortfarande verkningslös.
Öppnar bakluckan och stänger den igen, då ploppar glasrutan upp igen, men inte helt. bara till den första i hakningen.
nu funkade microbrytaren igen. öppnar och stänger luckan....för försöka ett par gånger innan den låser ordentligt. Efter denna manöver funkar inte microbrytaren igen.
Problemet är nu att varje gång jag stänger bakluckan så öppnas rutan till första steget (i hakad) och jag måste trycka till den för att den skall låsa ordentligt.
Någon som har erfarenhet eller åsikt om problemet/sambandet med att rutan öppnar när luckan stängs?
Har surfat runt och snappat upp problemen med kabelbrott i gångjärn samt att microbrytaren kan vara kass, man jag tycker att jag har en ytterliggare dimension på problemet.

Byt knappen är mitt tips!

Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Detlåter som microbrytaren eller kabelbrott.
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
ja....men varför i helskotta öppnas glasluckan när man stänger igen bakluckan? så har den inte gjort tidigare..
jaja, det är väl bara att riva ner och titta.
Hur var det nu...höger eller vänster gångjärn?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Undrar om man inte måste ha signal att stora luckan är stängd innan glasluckan går att öppna. Om det då är kortis i microbrytaren (knappen) så öppnas glasluckan precis när stora luckan stängs.
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Intressant!
någon med en liknande kärra som kan bekräfta att det funkar så?
Fast å andra sidan borde då glasluckanslås alltid vara öppet då luckan är stängd..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ska ta en lunchpromenad och samtidigt prova hur det funkar på en -01:a.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag hade alldeles fel. Glasluckan går att öppna oavsett om den stora är öppen eller stängd. Kan det vara kablar som gnagt ihop vid gångjärnet? Går det att öppna glasluckan med luckan lite öppen (5cm) eller är det bara när den gått i lås helt?
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
YES precis så funkar det.
Tog en liten bensträckare och gick ner till bilen och testade lite.
Som du säger så går den att öppna glasluckan, med bakluckan lite öppen. Det är även så att glasluckelåset aktiveras (likt en knapptryckning) precis innan glasluckan stängs. På så vis öppnas låset precis innan luckan går igen och därför fäster den inte riktigt.
När jag öppnar stora luckan händer samma sak...därav att glasluckan öppnas när jag öppnar och stänger bakluckanluckan.
Det är alltså ett kabelbrott...eller åtminståne slitage.
Känns inte så oöverstigeligt...men har ni koll på om kablaget för glasluckans brytare ligger i höger eller vänster gångjärn?

Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Nu har jag öppnat och kikat på kablaget!
Lindade upp och granskade, hittade inget av intresse...allt så kanon fint ut.
Och allt funkade som det skulle igen!
Vände och vred, drog och slet i kablaget för att försöka provocera fram felet men utan resultat.
så nu funkar det och jag har återställt. Orsaken bör dock rimligtvis finna kvar..frågan är bara vart?

Jag nystade upp och förbi metallklämman som sitter strax innan gummigenomföringen till luckan (efter gångjärnet alltså)

Brukar slitaget ligga synligt i anslutning till gångjärnet...eller gömmer det sig längre in under innertaket?

Lyfter tråden.

Har också strul med min shoppinglucka, kollade först kabelhärvan men den såg bra ut, testade att lägga spänning på motorn och den funkade, drog då slutsatsen att det måste vara microbrytaren, den är bytt men det funkar fortfarande inte :/

Men det ska ligga 12v på en av kablarna i kontakten till microbrytaren eller?

/Björn
Det jag lyckades mäta igår verkar det ju som knappen jordar, men är lite osäker.

Har någon ett elschema över det hela?
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Jag har fortfarande problem...eller har rättare sagt, problemet har utökats och jag har inte hittat felet ännu.

Problemet med att shoppingluckan öppnas när jag öppnar stora luckan försvann....och ersattes av att den öppnas titt som tätt under färd istället.

Jag har öppnat och granskat kablage vid gångjärnen och de ser mycket friska ut.
Provade koppla ur glaslucke knappen (microbrytaren) men felet kvarstår...så det är alltså inte brytaren.

Det hela slutade med att jag tröttnade och drog ur reläet för glasluckan.
MEN igår så började bakluckan öppna sig likt glasluckan gjorde tidigare!
Hände 5-6 gånger...men sen dess har den hållt sig i skinnet.

Måste ju rimligtvis vara problem någonstans i kablaget....ett fel som, i mitt fall, påverkar båda reläerna...

Som föregående skrev...Elschema hade varit intressant.
Har letat utan framgång.
//Simon
Li
24
Lixix
530D Touring -03
Testa och tryck med en mejsel på lås kroken och se om den stanna i den innersta läget, om den gör de lär de ju bara en justerings sak på luckan :) (Har inte läst alla kommentarer)
jj
2
jjobs
520d Touring-08
Såg denna tråd och det påminnde om mitt strul som jag hade i sommras då jag just köpt bilen (520d-08) Luckan öppnade sig av sig själv med jämna mellanrum. Det visade sig att det kommit in vatten i tryckknappen som man öppnar glasluckan med. Vi öppnade den genom att peta av fronten av knappen så att säga. Det är som en fyrkantig platta som täcker knappen på utsidan. Vi fick bort locket och blåste/torkade rent (ta det lugnt bara det innehåller en del små prylar som måste tillbaka på rätt sätt men kolla hur så är det inga problem). lade sedan en silikonstäng runt locket och är lite extar försiktig med högtryckstvätten just där och nu funkar det kolockrent. Lycka till.

Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Skall förklara mitt problem och lösning med hjälp av tråden.

På min e39 så började luckan (glas) att öppna sig helt hysteriskt. Alltså så fort ja stängde den öppnade den sig och bilen larmade.. Tröttsamt! Tryckte igen den med lite våld och sen gick skiten inte att öppna.! Tills idag då den öppnade sig själv igen?!

Jag började med att ta loss plasten vid torkararmen, stora locket och lilla locket. En vanlig plattmejsel och lite våld så va dess borttagna:) Det var endel fukt där (tvättade bilen nyligen) Lossade plasten, sitter även en stav som är fjäderbelastad och skjuts snabbt iväg om man ej är varsam/på sin vakt!! Gjorde sent med lite elektro clean (kanske inte nödvändigt, eller rekommenderat?!) tog där efter fram en Cupefläkt och blåste en sting på gummihöljet som håller "flärpen" till en liten knapp!

Monterade tillbaka allt och vipps så fungerar det, vatten var det som spökade för mig och kanske andra kan ha hjälp av detta! Lycka till:)

96% enligt läkarn...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.