|
|
|
|---|---|
|
Jag är sugen på en begagnad 1 serie med automatlåda och diesel. Vart kan man hitta uppgifter på skatt på dessa bilar? Vill inte gärna betala mer än 2000 om året i skatt! | |
|
En 120d - 08 som jag kikade på kostar 2392 kr. Gå in på transportstyrelsens sida så kan du laborera själv där. /Bellamy |
|
|
Missminner jag mej inte så blir skatten billigare ju mindre CO2 bilen släpper ut. /Bellamy |
|
|
Finns ingen under 2000 kr i skatt. Billigaste är 118d automat som kostar 2392 kr/år i skatt. Du kollar detta lättast på transportstyrelsen.se |
|
| Verkade omständligt...finns det nåt ställe man kan knappa in aktuellt regnummer och få svar direkt istället??? | |
|
En 118d automat 2011 har en koldioxidutsläpp på 144g/km. Uppgiften hittar man på bmw.se Länk Skatten kan man räkna ut här: Länk Om jag räknat rätt landar det på 2392SEK för en 118d automat (i trafik efter 20080101). 250SEK mer om den gick i trafik före 2008. Lite mer än 2000 alltså. Närmaste konkurrent Golf GT tdi 140hk DSG landar på 2068SEK. Det är ingen avgörande skillnad tycker jag... Automat kostar lite mer helt enkelt... |
|
| (hoppsan, ibland är man inte först med att svara medans man räknar ;-) ) | |
|
Du knappar in aktuellt regnummer på transportstyrelsen. Enklare blir det nog inte. /Bellamy |
|
|
Jag håller nog med övriga talare; att hitta en diesel-automat med skatt under 2000 blir nog svårt. Men som sagt, kolla regnummer på lite olika bilar du är sugen på och knappa in på transportstyrelsens sida så ser du ju skatten exakt. Själv har jag en 120d cab -09, och betalar 1900 i skatt, Alexander |
|
|
Nånstans vill man ju sätta gränsen,och att det blev 2000 är för att där ligger jag idag. |
|
| 400 kr upp/ner är ju en minimal kostnad om man ser på bilägandet i helhet. Sikta in dig på att få en låg försäkringspremie elelr nåt istället. Det ger dig mer. | |
|
De som köper BMW för att spara pengar är fel ute. Köp en Toyota Aygo, en sån hade jag tidigare. Motorn lät som en Ferrari och hörselkåpor i bilen var nödvändigt över 70 km/h. Men skatten var endast 495 kr/år, försäkringen 1700 kr/år, drack 0,5 l/mil i bensin. Man får nästan 4 nya sådana för samma peng som min nuvarande 123d kostar ny. Ibland undrar jag varför jag bytte bil... sedan kör man en sväng och kommer ihåg :D 4 ggr så dyr och 10 ggr så bra, rolig, vacker och alldeles underbar... |
|
|
Jag håller helt med dig ec_ric... Försäkringen ringer jag och jämför varje gång jag byter bil! Värdeminskningen är ju största boven Att jag satt 2000 som gräns var liksom inte det absoluta taket...utan mer en önskan...Sen skulle det inte förvåna mig om jag ändå köper en bil med en skyhög skatt hehe |
|
|
Synd att det bara är bilar som kan köras på alternativabränslen som har förmånen att ha samma skatt oavsett växellåda. Har sett många begagnade 118d -10 som har stått länge hos försäljarna utan att bli sålda. Skiljer ju ändå ca 12 000 i skatt dom fem första åren för en ny 118d beroende på växellåda. |
|
|
P-OA Kan du förklara lite djupt varför de 118d har stått länge hos försäljarna? Jag ska köpa den bilen ju :) (har inte bestämt mig ännu dock) ----- Jag försökte hitta skatteberäkning på 118d... Jag blev bara tokig för att leta efter j*a transportstyrelse. |
|
|
Andu: Trots att jag har köpt en sprillans ny etta så har jag fortfarande en dålig vana av att gå in hos BMW handlare och kolla vad de har i utbud. :) Har sett många ettor (både diesel och bensin) med automat som enligt mig har stått ovanligt länge och dessa bilar har ändå haft en helt okej utrustningsnivå. När jag själv velade med beslutet att köpa ny eller begagnad så tyckte jag att alla manuella 118d försvann snabbt från bilhandlarnas webbsidor/lokaler medans de med automat fortfarande fanns kvar. Kan inte ge någon mer förklaring än att den manuell låda verkar vara mer eftertraktad och om den är en 09/10 så är den skattefri något som säkert kan påverka. Det är dock samma roliga bil att köra :) |
|
|
P-OA ja, jag hajjar nu. Jag instämmer där som jag upplevde så där när jag kollar/kollade runt beg. bilar på BMWs hemsida. Det var något som omedveten, men jag tyckte att det var konstigt att dom bilar med automat stått så länge än manuella. Jag fick reda på att de är lite dyrare med skatter när det gäller automat. Jag undvek dom automatiskt, typ att sortera bort. Om man skaffar automat då måste man tyvärr betala fordonskatt pga det. Magen säger att jag ska ta en manuell bil. OT. Dessutom säger det att det är skattfria 5 år. Ja, ok. men jag kollade på transportstyrelse om fordonskatt. Det låg nåt 1200 kr/år!!! Va f*n det menas medan det sägs att det är skattfria 5 år? Cyklar jag ute? Och när jag har varit på BMW och frågade säljaren om skattefria... Han sa att det är SKATTFRITT så man inte ska betala någon öre alls i 5 år. (???) Ska man behöva strypa Mauds hals för hon har en skruv lös!? Känns som jag blir snuvad på konfekten men måste säga att Maud bakar gamla surdegar hela tiden. Säg till henne att göra en höna av en fjäder!? ;) Ich bin ein fetisch bei Bayerische Motoren Werke auf der deutsche Autobahn. |
|
|
Hmm det stämmer som du säger, dom har ändrat lite på "Sök uppgifter om annat fordon"-sidan. Innan stod det "fri från skatt till och med åååå" eller liknande, men när jag kollar på min egen så finns inte denna rad kvar (dock så var skatten bortdragen på fakturan från VV). Längst ner på sidan står det dock: Miljöbilstillhörighet för fordonet: FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE Kan ha något att göra med att miljöbilsdefinitionen ändras nästa år (<100 g CO2/km för Dieslar för att klassas som miljöbil vad jag har hört, försöker dock få det bekräftat). |
|
|
Jo, jag var tvungen att fråga säljaren om det ändras nästa år <100 g/km. Han sa: vet inte vad som gäller med småfnissande. Då tänkte jag i mitt huvud: Usch vilken säljare är. Det kändes inte rätt nåt med honom. Nu undrar jag om det finns möjlighet om CO2-utsläpp reduceras eftermontering som går att bevisa på pappret att det är fixat till 100 g/km hos besiktningen/kontrollen? Eller helt omöjligt? (Jag är helt noll här området, men jag chansar fråga bara) Ich bin ein fetisch bei Bayerische Motoren Werke auf der deutsche Autobahn. |
|
|
Att det står något kring 1200kr i fordonsskatt beror på att datorsystemet automatiskt räknar ut hur mycket skatten blir för bilen baserat på det angivna CO2-utsläppet för blandad körning. Du ser med andra ord hur mycket fordonsskatten i dagsläget skulle vara på bilen utan de fem skattefria åren. Du behöver alltså inte bry dig om den angivna fordonsskatten eftersom att den utgår för de fem närmaste åren, dvs. bilen är befriad från fordonsskatt. |
|
|
Gå in på nybilsguiden på konsumentverkets sida. En 120d med eller utan automat är skattebefriad i fem år, efter 5 år kommer automaten ligga på runt 1,100 i skatt per år. Nedan länk till hur formeln fungerar. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.