|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har varit och tittat på en 850ia -91. 15000 mil. Priset på denna bil är 40000:-, och då var det naturligtvis en del att pyssla med. Bränsleslangen bakom motorn hade börjat läcka, därav hade en mindre brand uppstått (dock hade ägaren fått släckt den väldigt snabbt och enbart en liten kabel och dämpningen under huven hade fått skador). Nya bakdäck behövdes, samt fylla på ac´n. Resten av bilen var i mkt bra skick både utvändigt och invändigt. Vill gärna ha era synpunkter och tankar angående denna bil, så att man inte råkar ut för ett snedköp. MVH/Johan Johan | |
| Ett par korta frågor med tanke på objektet: Hur duktig är du på att meka själv? Du skriver "mindre brand" och "fylla på ac'n". Är det din egen bedömning eller har du fått hjälp med att titta på bilen. | |
|
Tja, är du vass på att meka så kanske det kan vara nåt. Annars funkar ju alltid devisen, man får vad man betalar för. Förmodligen även i detta fallet. /Bellamy |
|
|
Mja, jag sj är väl en hemma-mekare, dvs klarar mkt men inte allt. Dock har jag en polare som jobbar som bilmekaniker och han var med och kollade på den och sa att den gick att få i ordning. När det gäller AC´n så har jag även där kontakter med en kille som arbetar som kyltekniker. Tanken var att kanske få lite feedback och tips från er som är lite mer insatta i 8-serien (då detta förhoppningsvis kommer att bli min första) om vad jag kan tänkas behöva kolla mer på? Även om bilen "bara" ligger på 40 lock, så är det ju ändå en hel del pengar. Johan |
|
|
Du ska veta att du ger dig in i en lite djungel men inget är omöjligt:) 40 kkr för den bilen som inte ens har fungerande AC(10kkr typ att fixa?)tycker jag spontant är lite väl högt, 20-30 kkr för en bil som lika gärna som kan fungerá som reservdelsbil verkar vettigare. Du ska kolla fram och bakvagn och gunga bilen vid varje skärmkant. Bilen ska inte gunga upp och ned om den är fräsch i upphängningarna. Renovera fram och bakvagn går på ca 15kkr per st. Kolla att batterierna ger bra kräm, biltypen äter batterier. Nya kostar de ca 4kkr, det sitter 2 stycken i den. Skatt 3kkr bör vara betald, byta stift är en operation som kräver sin man(3h?). Kolla att däcken är jämnt slitna fram och bak, mönsterdjup. Dyrt att köpa nya. I övrigt är begagnatguiden uppe till vänster i menyn användbar. Mvh Asken |
|
|
Kolla efter rost bakom gummilister och under dörrfalsar, kolla noga för det är inge skoj när de börjar rosta..... Du lär säkert behöva göra en stor service(5-8kkr i delar) så du vet att alla vätskor och filter(kupefilter viktiga) är fräscha. Kolla även skick på fördelare, fördelarlock och rotor, fler jag var och kollade på var bara skrot därunder locket och det kostar några kilobopp att förnya de. Du tar en risk att det är mer än "1 kabel" som tagit skada och man inte ser det, det är bara och mäta upp den kabel för kabel. Mvh Asken |
|
|
Asken: fjädring och busningar runt om verkade ok. När det gäller batterierna, så har jag två passande i verkstaden, När det sen gäller service/slitdelar så räknade jag det till ca 9000, och då är två nya bakdäck inkluderat, så visst om bil-gudarna vill väl, så lär det väl kosta mig drygt 50k att få den körduglig. AC´n blir lite att knåpa över iof. Johan |
|
|
* rättelse* 50k totalt inkluderat priset för bilen Johan |
|
|
Ok nu har alla talat om vad du skall se på vad som gäller det yttre, hur är elen?? funkar det som det skall? tänk på att det sitter runt 80 el motorer i bilen samt allt annan el det är inte roligt att felsöka eftersom det sitter boxar lite runt om som håller samman allt detta. Hur är motorn? vist M70 motorn fungerar utmärkt om den är servad ordentligt, hur är växellådan drar den jämt och växlar mjukt en renovering kostar sina slantar. Ja det går att hålla på i evigheter med att tala om vad du skall titta på men lite som Asken skriver var beredd på $$ om den inte är bra. Lycka till om du köper den. Det är ett beroende att äga en E31 jag vet och fler med mig. /Per |
|
|
Bilen råkar inte ha en uppsättning 17" original Styling 5 kryssekerfälgar? I så fall är det bara att höra av dig om det blir affär. Jag köper fälgarna direkt (för du vill säkert ha 18 eller 19 tum som alla andra ...)! Länk |
|
|
Mixtus: Nej tyvärr, där sitter ett par 17" ACE fälgar med bred fälgbana (tysk-stuk) på den, om det blir en deal, så kommer jag nog att behålla dom på. Johan |
|
|
Håller med det som övriga i panelen skriver. Viktigast är vad du skall ha bilen till och ditt syfte på sikt med ägandet. Köp, 40 eller 50 är inte mycket pengar. Reservdelar vad gäller mekanik som drivlina finns det gott om. Rost som Asken nämner är trist men bilen är några år nu och skall du inte göra som vissa av oss andra (putsa istället för att köra) så spelar det ingen större roll. Lycka till mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Daniel: Tanken med bilen är att ha den som entusiastbil. Rost fanns där bara en liten fläck på ca 5mm i ena skärmkanten, annars var den helt rostfri (vad jag kunde se). Har gott om tid på mig att putsa och pula med den, så tror att jag kan få den i helt ok skick. Johan |
|
|
Känns det rätt så kör på bara tycker jag. Har du tålamod och vilja så kan du en fin bil i slutändan, mekandet är relativt lätt, men felsökandet på dessa bilar är inte roligt. Tips och hjälp om problem finns det en hel uppsjö av dels på det här forumet och en massa andra forum, likaså verkstadsmanualer. Finns bilen på annons? Har du tittat på föregående besiktningsprotokoll? Avgasvärden kan vara krångligt att felsöka om dem är för höga. Stämmer miltalet? Dokument från SBP och ett carfax kan vara värt att ta ut. Lycka till! Mvh DuNegro |
|
|
DuNegro: Tjena. Polaren har diagnosverktyg, som förhoppningsvis kan underlätta om det skulle vara nått mer fel. Bilen finns inte på annons, då det är via en gammal skolkamrat. Sen när det kommer till föregående besiktningar, så har det inte varit mer än en punkt för 3 år sen, och då handlade det om ojämn bromsverkan på parkeringsbromsen. MVH Johan |
|
|
Hej Räkna glatt med att på 2-3 år har du lagt ned vad du gett för bilen i delar och diverse uppgraderingar, finns mkt kul att hitta:) Bilen i sig är beroendeframkallande. Mvh Asken |
|
|
Så, beslutsångesten har lagt sig något och som läget ser ut just nu, så blir man en E31-ägare i slutet av månaden =) Tackar er alla för era synpunkter och tips. MVH Johan |
|
|
Gratulerar och hoppas att det går bra! Håll oss uppdaterade. Mvh DuNegro |
|
|
Kom in lite sent i detta, ny här, men en viktig och dyrbar sak att fixa som brukar visa sig efter 15-20k mil är en läckande oljetrågspackning. Inte den nedersta utan den som sitter i det övre delningsplanet några centimeter upp. Kräver att man lyfter upp motorn bl.a., bör göras av någon som meckat förr med dessa bilar. Annars som övriga noterat, beroendeframkallande och tidlöst snygg! :-) Lycka till oavsett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.