|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Fick följande fel på besiktningen: HC-halt tomgång, för hög CO-halt förhöjd tomgång, för hög Detta är avgasvärdena med gränsvärdena inom parentes: CO: 0.3 (0.5) CO 2500: 0.5 (0.3) HC: 152 (100) Lambda: 1,01 (0,97-1,03) Bilen hade precis innan bes fått ny olja och filter. Det sitter ett K&N öppet sportfilter som jag även rengjorde (letar efter en luftburk) Vad kan orsaka detta? Lambdasond? Katalysator? LMM? Tändstift? eller några andra sensorer? Jag får inte fram någon information i Carsoft under DME, men när jag rensar error memory under DME så ändrar bilen tomgången (den sjunker litegrann) för att sedan öka efter ett litet tag... Jag misstänker att någon givare strular? Oerhört tacksam för svar! Det hade varit mycket lättare om jag hade fått bättre kontakt med bilen via carsoft.... Bilen är en Bmw 325i Coupe -93 /Crille | |
|
Här lite tips vad som kan vara fel Länk Sök annars här på forumet om du inte gjort det redan. va bilen ordentligt varmkörd vid besiktningen, Läkage i avgassystemet? 628csi |
|
|
Mycket tacksam för svaret! Har sökt utan att hitta något som hjälper mig... Bilen var ordentligt varmkörd och vi stod länge och varvade för att utesluta att den var kall, det var även ganska varmt ute.. Inget läckage i avgassystemet... Jag vet ju ungefär vad det handlar om,,..det som hade varit skönt att veta är så alla givare fungerar som dom ska. (Lufttempsensor, lambdasond osv).. Har även försökt se om bilen drar tjuvluft någonstanns... Jag misstänker att någon givare eller liknande strular, för bilen drar mer soppa än den borde.. Har ägt en exakt likadan bil, fast utan vanon dock, och den låg betydligt mindre i förbrukning... Om vi går över på "fulfix", hur mycket etanol (%) ska man tanka? 20%? 30%.. Skulle detta hjälpa mina problem? /Crille |
|
|
Stor sannolikhet att LMM blivit förstörd av sportluftfiltrets olja...ganska vanligt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B! Tänkte inte på det, det är ju rätt vanligt precis som du säger.. Hur testar jag enklast LMM funktion? Eller behöver jag bara kolla om tråden är hel? /Crille |
|
|
Har dragit ur LMM kontakten och bilen ändrar gången direkt, tomgången svajar rejält! LMM är nog OK! Har kontrollera DME men från resultatet Status OK! Kollar jag Instrument cluster i carsoft får jag felkod: 11 - cooling liquid sensor voltage is not plausible Vilken sensor är detta? Den på kylaren eller motorblocket? Kan min Lambdasond vara trasig? Bilen har högre bensinförbrukning än den bör ha (har ägt likadan bil tidigare) Tycker inte den svarar på gasen som den ska, och varven sjunker "sakta" tillbaka... Någon med tips? /Crille |
|
|
Har du vart och kollat avgas värden någon annanstans innan besiktning. Tänkte mest på om du ska pröva med att tanka i E85 c:a 10-20 liter och om värden blir ok då. Köra och besiktiga och få genom den, så kan du sedan pula med det andra i lugn och ro. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Jag tolkar felmeddelandet så att det är något galet med avkänningen av motortemperaturen. Översatt betyder texten "temperaturgivare kylvätska orimlig spänning" dvs utanför normala värden, typ -40°C upp till +120°C. Kan vara givaren eller oxid i kontakter någonstans i kablaget mellan givaren och styrenheten. Kan även vara någonstans i styrenheten men det är sista alternativet. Kontrollera givaren för motorns temperatur. Den är blå med 2 stift och sitter i topplocket. Du kommer åt den från främre delen av motorn under insuget. Kolla givaren så här: Dra loss kabeln från givaren och mät resistansen mellan de 2 stiften vid ca 0°C => ca 6 kOhm och ca 10°C => ca 4 kOhm. Kör bilen tills nålen i tempmätaren precis är på väg att börja lämna det blå fältet, ca 50°C => 0,9 kOhm. Testa igen när nålen precis nått mittsträcket på tempmätaren, ca 80°C => 0,3 kOhm. Observera att detta är en grov metod och därför är värdena ungefärliga. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.