|
|
|
|---|---|
|
Nu har dom fina sommardäcken åkt på och ljud har uppstått! Det låter lite som ett dåligt hjullager men kan det göra någon skillnad med däck och fälg? Har kört med dubbfria vinterdäck 205/** r16 på e39 plåtfälg och gått över till 235/** r17 på vad jag tror är original e60 alufälgar. Däcken på 17" ser bra ut och verkar va ganska nya (köpte bilen i vintras så jag har aldrig kört på dom innan). Om det är obalans i däcken så märks det väl av i hela bilen på e39? Men den går jämnt och fint förutom vid inbromsning. Ljudet jag stör mig på uppkommer redan i låg hastighet och följer med hela vägen upp så fort jag har kört än så länge. Nån som vet vad det skulle kunna va för fel? | |
|
Hej! Har haft samma fenomen vid byte till sommardäcken (235/17) för nga år se'n (E39 530d) - kunde ha svurit på hjullagerhaveri! Provade att byta mellan ett par olika omgångar däck och konstaterade att det var slitage på framdäcken som var upphov till ljudet. Blev nya framdäck som ganska snabbt (nå't 1000-tal mil) uppvisade samma typ av slitage och begynnande ljud......... Fick bli byte av stötdämpare (som läckte) och renovering av framvagnen = inget "lagerljud" och en otrolig ökning av livslängden på framdäcken. /Saij |
|
| börja med hjulinställning? de som gör den (ska) börjar med att kolla om något är glappt. | |
|
Har Du V-mösntrade däck som sommardäck? I så fall har Du råkat ut för sk klackresning,och som Saij skrivit redan så beror det oftast på sommardäcken. |
|
| Mönstrade skall det vara ;) | |
| Känn med handen på insidan av däcken så känns det garanterat "taggigt", där har du lagerljudet | |
|
Tack för svaren. antar att deta är en korkad fråga, men det kan inte va så bra så att man kan skifta fram och bakdäck? tänker på framvagnen i aluminium.. kan ljudet fortplanta sig i framvagnen men att dom kanske rullar tystare om dom sitter bak? Hörde detta ljud när jag provade bilen i ett snöigt december. då satt sommardäcken på och jag påpekade ljudet innan jag köpte den och blev lovad att det skulle lösas innan leverans. när jag hämtade den sen så satt vinterdäck på den och den var helt tyst. Är detta något man kan gnälla på nu fyra månader senare? Vill ju inte lägga tusenlappar på nya däck när handlaren sa att det va löst! |
|
|
Tyvärr så blir man inte av med detta. Kan minska om det är framdäcken som är kass att sätta dem bak. Men det brukar vara 4 nya som gäller tyvärr :( |
|
| Tjoho! har precis varit och fått däck av firman jag köpte bilen av. dom är begagnade, men fina. det är bättre däck än dom som sitter på men jag får byta dom själv. men! en bilfirma som lämnar ut nya däck mer än fyra månader efter köp av en 13 år gammal bil är stort tycker jag. tack för tipsen jag fick för annars hade det blivit översyn av hela framvagnen och troligtvis nya hjullager. | |
|
Det kallar jag bra service. Gör som jag, åk till en kunnig gummiverkstad utrustad med en Hunter 9700 balanserare (sök i forumet) och be dom mäta upp fälgarnas skevhet samt vrida däcken för att minimera vägtrycksvariationen innan de balanserar! Det går nämligen utmärkt att nöta ut hjulupphängningen även med nollbalanserade däck om de även ligger och slår i upphängningen med 30kg när de rullar... |
|
|
Hej! Hoppas att det blir bra med "nya däcken" - det där "lagerljudet" förstör hela glädjen med bilkörningen! Ser att det fortfarande finns guldkorn bland våra vänner bilhandlarna - mycket glädjande (och sänder givetvis "rätt signaler" när det blir dags för nästa köp, eller hur?)!! /Saij |
|
| Se även till att få gjort en 4-hjuls inställning omgående så du inte "taggar" de nya däcken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.