|
|
|
|---|---|
|
är det en ren tillfällighet att jag sett 3 st v40 och 2 s40 med världens ridå av blårök ur avgasröret den senaste veckan? man blir lite smått skakig då syrran har en s40 -02 fas II som dessutom är chippad till 250 får... BMW ownz | |
|
Vanligt fel på turbobilar, därför kommer jag aldrig att köpa en bil med turbo. |
|
|
som krika säger, jag hade en volvo 740 turbo som turbon gick sönder på en längre resa. Först massa blårök..sen pajjade hela motorn... Tyvärr så har jag nu en bruksbil med en lättrycksturbo, då är det något säkrare som jag har förstått det...och inte trimmad. Beemoholist javisst! |
|
|
krika: Utveckla gärna ditt påstående lite... MVH Christofer |
|
|
Att när bilen närmar sig 20000 mil så närmar sig stora turbobytaredagen. |
|
|
Till en T5a ca 5000kr. Att en Turbo skulle haverera vid 20' krika är ett uttalande utan grund! Ex så är min brors VW Charan inne på sitt 56000 mil just nu. Visserligen Diesel,men enl Dej så är det ju iaf en Turbo-motor ;) |
|
| Att en turbo tar slut vid 20´ är nog ingen regel. Det kan hända tidigare och mycket senare. En skött bil med turbo pallar länge sedan vattenkylningen kom. Och skulle det vara en stor grej om den gich sönder efter 20´? Då har ju många BMW-ägare t.ex. bytt hela kylsystemet ;) | |
|
Frrla >> Det är förmodligen ingen tillfällighet. Den gamla generationen s40 och v40 börjar bli gamla och billiga bilar och med det följer ägare som inte orkar eller tycker det är värt att underhålla och serva bilarna. Det börjar väl bli ungefär samma fenomen som med gamla 3-serien där var och vartannat exemplar har ventiltick och konstiga motor- och avgasljud ;) T4- och 2,0t-motorn är annars väldigt driftsäkra. Min gamla T4a gick 18' mil när jag sålde den med en turbo som laddade uppåt 1,3 under säkert hela sin livstid (första ägaren hade troligen chippat den). Motorn varken drog olja eller gav ifrån sig några missljud och var i topptrim när jag sålde den. T5 -05 |
|
|
snackade med en kille som är ganska kunnig idag, och han sa att en turbo med oljekylning är väldigt viktigt att den servas noga annars ger turbon lätt upp i förtid. han sa också en sliten turbo skulle kunna käka väggarna och mata motorn med fint metallspån :/ serva era äldre torbos väl! BMW ownz |
|
|
Servicen är A&O i Turbomotorer och oljan skall vara av den rekommenderade sorten från tillverkaren. Ex: T5 skall oljan bytas var 1500e mil med Castrol Magnatec 5w40. |
|
|
Precis som Alex och Anders är inne på så är det verkligen ingen en regel att turbomotorer skulle kångla mer än sugmotorer, förutsatt att de underhålls korrekt. För vissa andra verkar det vara en överraskning att en bil kräver underhåll och service. Det ringde en kund till jobbet idag och undrade när hans bil behövde in på första servicen. -Hur långt har den gått frågade min kollega -3500 mil svarade kunden. I say no more... MVH Christofer |
|
|
Precis crille82,oftats finns orsaken till ev fel föklarat i serviceboken ;) Tror trenden med sk "dyra reparationer" hos olika fabrikat kan härledas till de sk LongLife servicarna. Intervaller från 2000 mil och mer gör att slitaget ökar samt att ev servicar kan utebli pga ägarbyten etc. Har sett skräck exempel där serviceboken saknat angiven service både från verkstad samt ägarens egna ev anteckningar,och där intervallet mellan 2 punkter varit mer än 5000 mil !? Oavsett när eller hur så känns ett sånt objekt som ett "grisen i säcken" köp ! Skadan är redan åsamkad kan man väl säga? |
|
|
låter helt sjukt. Men varför är jag inte brydd... BMW ownz |
|
|
tänkte inte skriva mer i denna tråd men har sett minst lika många till... har inte sett så många blåryka nånsin... är saab och volvo mest. 2011 is the year of turboras...? BMW ownz |
|
| Farsan har en S70 T5 som rullat över 35 k mil, inget turboras än. Då den mest används av min yngsta bror så är det inga snälla mil. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Du har sett många Saab & Volvo blåryka. Saab säljer väl bara bilar med turbo? Räkna lite på hur många Saab/Volvo du ser i trafiken. Klart att några av dom är på gång att ge upp. Skillnad på om det är bilar från -01 eller -09. You can call me Bon |
|
Visst ser man turbobilar med misstänka rökmoln efter sig, ungefär lika ofta som man ser (Bensindrivna) BMW´s som låter som skördetröskor och doftar misstänkt slut. Eller? Missförstå mig inte, jag håller BMW´s motorer högt och vet att de kan rulla löjligt länge och ändå vara fräscha; Men det kräver att man underhåller dem som sig bör annars riskerar de att ta slut redan vid 20.000mil. Detsamma gäller turbomotorer, visst de har en högre belastning och mycket fler potentiella felkällor men sköt dem som sig bör så klarar även dessa av en hög mätarställning. Missköter man däremot sin bil, och det är inte så ovanligt varken på körglada BMW´s eller snabba svenska Turbobilar, kan jag tänka mig att en turbobil snabbare blir sunkig eftersom det är mer som kan ta skada snabbare. Men det är knappast (turbo)bilens fel... Sedan finns det förstås naturliga förklaringar med i vissa fall, Saab har dels haft mycket motorproblem med tex. oilsludge där motorerna eller dess komponenter tagit mer eller mindre stryk innan Saab fick ordning på problemen och sedan har några av deras motorer (bl.a 2.0t T5) erkänt klena turboaggregat som brukar ge sig "tidigt". Volvo har säkert något liknande exempel även om de inte haft lika stora problem som Saab vad jag vet? //Bjersér |
|
| Tja en bekants välskötta 530D fick totalt turboras, först en lätt rökpuff, sedan rökridå o på slutet slog det till o med eld ur avgasröret tydligen...Blev bogsering till verkstad, lär inte bli billigt...Bilen är -06a med 20000mil. | |
|
Förra bilen, 730 d07, byttee turbo efter ca 2300 mil, bytte igen 500 mil senare. efter det gick bilen problemfritt (förutom att röret mellan turbo och laddluftkylaren kommit snett vid andra turbobytet och fick förnyas. Vid 8800 mil bytte jag till en bil med riktig motor (750i). Kändes lite osäkert att dieselturbo. Har tidigare haft tre Volvo med turbo och de hade aldrig några turbo problem under de trettiotusen mil sammanlgt som jag körde dem. Tror att Volvo (eller möjligen Saab) hade oljekylda turbos i början men i senare utföranden ersatte dem med vattenkylda efter en del haverier och var därför förvånad när jag såg oljekyld turbo i BMW. F01 har "troligen" också oljekyld turbo. Kaparn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.