AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.991

Fönster åker ned av sig själv vid upplåsning

To
7
Tomtejaeveln
320i e46 -99
Tjenare!
Nu hoppas jag att jag inte är en sån där drygjävel som inte ser att den här tråden redan finns, men hursomhelst...

När jag låser upp min bmw (320i 99) med låsknappen på nyckeln tar det en liten stund, och sedan åker båda framrutorna ner av sig själv. Sätter jag mig i bilen då och försöker trycka upp dom med elhissknapparna händer inget. Då får jag gå ut igen, använda nyckeln och vrida till höger ett tag tills dom åkt upp, för att sedan låsa upp den på vanligt vis.

Vad fasen beror detta på? Rätt irriterande. :)

Tacksam för svar!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som om knappen i nyckeln fastnar för det finns en funktion som heter komfortöppning/stängning. Tryck in och håll in larmningsknappen och rutorna stängs. Tryck in och håll in upplåsningsknappen och rutorna åker ner. På en 4-dörrars åker bakrutorna ner när de främre kommit halvvägs.
To
7
Tomtejaeveln
320i e46 -99
Tack för svaret!
Jag ska prova det. Har bara elhissar fram så de bakre åker inte ner.
Ska iväg om en sväng så meddelar sen hur det går!
To
7
Tomtejaeveln
320i e46 -99
Inga problem nu på kvällskvisten, men man ska inte ropa hej. Undrar om det kanske jävlades för att reservnyckeln låg inne i bilen samtidigt? :/
Skumt iaf, jäkla el! :)
To
7
Tomtejaeveln
320i e46 -99
Idag började den jävlas igen...

1. Jag låser upp den med knappen på nyckeln, ett snabbtryck
2. Fönstrena åker ner helt.
3. Jag låser den med antingen knappen på nyckeln (håller ned så att dom åker upp igen) eller genom att vrida nyckeln till höger en stund så dom åker upp.
4. Låser upp bilen på vanligt vis med nyckeln.
5. Endast förardörren öppnar, och larmet börjar (det börjar pipa iaf, så jag antar att det är nåt form av larm)
6. Tryck på lås upp-knappen på nyckeln igen för att pipet ska sluta och att resterande dörrar skall öppnas.

Rätt jobbig procedur. Har någon nåt förslag eller dylikt? :/

Tack på förhand
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du har en till fjärrnyckel så prova med den ifall kontakt ligger kvar i den vanliga nyckeln trots att du släppt knappen. Ny nyckel är en dyr historia. Runt 1500:-.
To
7
Tomtejaeveln
320i e46 -99
När fönstrerna åker ner sådär som dom SKA göra när man håller i knappen, ska man då inte kunna få upp dom igen genom att använda vanliga fönsterknapparna inne i bilen då? För det gick nämligen inte förrän efter typ 5 minuters körande. Skumt.

Ska testa andra nyckeln iaf!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det skall fungera som vanligt med hissknapparna i bilen. Om det inte är så att nyckeln signalerar öppna i 5 minuter och hindrar uppåtfunktionen ev. En 99:a har väl nyckel med utbytbart batteri?
To
7
Tomtejaeveln
320i e46 -99
Stämmer bra det, Anders.
Måste byta dom med och testa.
Har läst lite överallt om vad sånt här kan bero på. Vissa säger att dom öppnas automatiskt för att släppa ut varm luft ur bilen, andra säger att deras bilar öppnar fönstrerna och även låser upp sig själv när som helst, mitt i natten eller så. Det vore ju mindre kul om den började hålla på så också.

Förmodligen något konstigt elfel, men förhoppningsvis sitter det bara i nyckeln...
Tack för svaren!
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Hur löste det sig för dig tomten? , har samma sket med min nu.
To
7
Tomtejaeveln
320i e46 -99
Tjena!
Oj, hur var det som nu.. Jag fick i alla fall lämna in den på verkstaden och dom fick byta låsmekanik har jag för mig, så jag fick en ny nyckel och har nu en nyckel för att öppna/låsa och en för att starta då det skulle bli så dyrt att skicka efter en "riktig" och kodad nyckel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.