AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.386

Behöver råd kring svåra däckdimensioner

Sida 3 av 3
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Njae... 9 tum är väl att föredra för 255-däck, men 8,5 funkar fint.
Det fanns ingen 9-tumsfälg bland dom du listade.
Du vill dessutom ha samma rullomkrets både fram och bak (det ska man ha)
Om du då kör 225 fram så kan du inte ha smalare än 255 bak då du går ner till 35-profil. Skulle du t.ex köra 245-35 bak så blir de hjulen mindre än 225-40 fram.

Perfekt vore väl 8 tum med 225-40-18 fram
och 9 tum med 255-40-18 bák.

8,5-tums fäg fram skulle jag inte rekommendera med 225-däck, det blir liet väl bred fälg till det däcket. (tyskstuk)

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Tyvärr kan man inte räkna riktigt så som Johan B gör på däckbred vs. fäklgbredd...
Bredden på däck mäts lite konstigt... dom upplevs alltid som smalare än angivet.

/Jonas
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Okej, jag kör på din rekommendation.

Tack för hjälpen.
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
8,5 funkar utmärkt, väldigt många kör med det på BMWs orginalfälgar vilka är just 8,5" breda bak.
Kolla runt tex på 1addicts eller babybmw.net så ser du vad som provats och vad som funkar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att räkna rakt av fungerar hyffsat - iofs är fälgens yttre sidor lite bredare (ca 1") men det ger en bra fingervisning.

Här kan du själv knappa in däckdimensioner och få fram vilka fälgar som fungerar:
Länk

Att köra med samma fälgbredd runt om men med olika däckbredd/profil på fram- och bakaxeln, kan ge lite knepiga vägegenskaper om man ligger på gränsen.

Ett bredare däck ger en mer "buktande" däcksida som rör sig mer i sidled vid kraftig sidkraft än en rakare däcksida (läs smalare däck). Risken är att du får en överstyrd bil i en kraftig undanmanöver pga mer flex i sidled bak än fram...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jag håller med det Johan B skriver i mycket, men de dimensioner jag rekommenderat innebär absolut inte nån "flex i sidled" s.k. "tyrerole" (eller hur det nu stavas).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det har jag inte påstått, men det kan bli lite konstiga effekter om man har olika profil/bredd på lika breda fälgar.

Det finns en god anledning till att BMW har smalare framfälgar när det är olika däckbredd fram och bak...De flesta BMW är ju t om känsliga för olika däckfabrikat fram och bak!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.