AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.385

Behöver råd kring svåra däckdimensioner

Sida 2 av 3
ce
64
cederborg
M135iX-13
fälgarna var 8,5
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Då finns det inga som helst problem med 255-35-18 bak.
Och självklart ska du byta bort RFT-däcken.

/Jonas
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Att byta från RFT var det bästa jag gjort med min bil... den kändes lite mjuk i början men när väl däcken sätter sig så är det bara mumma... mkt bättre kontroll och känsla i bilen och buller skall vi inte ens prata om...

Har en BMW Mobility kit i bakluckan om olyckan skulle vara framme men att gå tillbaka till RFT gör jag aldrig!! Det är ju bara att se vilka däcksval BMW själva gör på M-bilarna och följa logiken...
Vägljud är det allt överskuggande problemet idag på våra grova svenska vägar. Lite märkligt att inga biltillverkare klarar av att dämpa detta tröttande ljud, inte ens rena lyxbilar för över miljonen verkar erbjuda en rimlig vägljudsnivå nu när allt annat är så tyst på bilarna. Skulle vara intressant att höra om någon känner till ett tyst RFT-däck!
ce
64
cederborg
M135iX-13
Nu är RFT-däcken bytta. Vilken skillnad, går aldrig tillbaka!
J.
10
J.W
123d -09
Har precis beställt en uppsättning Ffälgar. Det blev BMW Performance 313 i 18 tum. Fälgarna är 7.5 fram och 8.5 tum bak. Vad jag har förstått i den här tråden ska det gå bra med 225/40 fram och 255/35 bak. Jag funderar på Continental SportContact 5 R18 92Y XL med fälgskydd. Dom finns i en annan variant med tilläget M0 hos daäckonline. Jag förstår inte skillnaden.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Det blir en utmärkt kombination däck/fälg.
Beteckningar typ M0 m.fl är märkningar som utfärdas av olika biltillverkare som tydligt markerar att dessa däck är rekommenderade av dom.
Inget du behöver men heller inget som skadar.

/Jonas
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Har de fälgarna på min och exakt samma däcks dimensioner dessutom... mycket fint :)

Länk
J.
10
J.W
123d -09
Låter ju kanon. Ska beställa däcken nu.
J.
10
J.W
123d -09
Nu har jag fått på nya fälgarna och är helnöjd. Däckdimensionerna ser helt rätt ut och bilen spårar knappt någonting. Jag är dock lite osäker på vilket däcktryck jag ska köra med.
Continental brukar ligga i framkant så det är säkert bra däck. Hur uppfattar du vägljudet? Just detta verkar vara flitigt diskuterat just nu.
J.
10
J.W
123d -09
Jag upplever däcken som ganska tysta. Jag har haft Continentaldäck tidigare och upplevt dom som ganska tysta. Sen tycker jag väl att 1-serien lämnar en del att önska vad gäller tysthet. Det knäpper och knarrar lite här och där i inredningen och BMW vill inte alls kännas vid detta när jag frågade vid senaste servicen.
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Hej lånar tråden lite, jag sitter nämligen också i däckbytartider, man kan ju bli helt galen av alla alternativ speciellt när man ska byta fälgar också. Och beroende vilken däckvärkstad man frågar får man olika svar. Jag vill köpa Bridgestone Race GTS i storleken 18" den finns i flera "inpressning"? Samt fälgbredder. Precis som man kan läsa tidigare i tråden så kommer jag att gå ifrån punkteringsfria. Dels pga. Utbud och dels pga komfort.

Är det någon som förstår hur det fungerar och kan ge mig lite hjälp. Jag har förstått det som att man kan gå upp till 255 samt 225 på bak resp fram, men till vilken inpressning? Jag vill helst inte modifiera bilen för att få plats med fälgarna.
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Hej Bilen

Nedan är spec på de fälgar som BMW har original till din bil.

Fram: 18x7.5" ET47//ET49
Bak: 18x8.5" ET49//ET52 (ET52 vanligast)
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Tack RaiderVIking.

vilka av följande dimm. kan jag välja? till 225/40 (fram) och 255/35 (bak) Helst vill jag välja någon av GTS fälgarna då dessa passar nästan alla BMW och därför kan flyttas vidare till nästa bil i framtiden.

Breyton Race GTS
7,5J - Offset 35
8,5J - Offset 30
8,5J - Offset 35

Breyton Race GTS-R
7,5J - Offset 30
7,5J - Offset 45
8,5J - Offset 33
8,5J - Offset 38
8,5J - Offset 48

Jag förstår om ingen orkar med att göra detta men någon kanske kan förklara hur man ska räkna med dessa Offset och hur det påverkar däckbredd mm.
/Tack på förhand,
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Offset i sej påverkar inet bredden utan anger bara hur mkt fälgen bygger inåt/utåt.
Högre offset (ET) = fälgen bygger mer inåt
Lägre offset (ET) = fälgen bygger mer utåt mot skärnkanten.

AV fälganra du listar passar dessa bäst:
fram 7,5 med offset 45 skodda med 225-40-18
Bak 8,5 med offset 48 skodda med 255-35-18
Då hamnar du riktigt nära orginaldimensioner (går ej att se skillnad)

/Jonas
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Okej, om jag vill ha 8,5 runt om kan jag köra på dom 8,5 offset 48 runt om? Skiljer det endast 3mm mellan 45 och 48 ? Eller är det någon annan enhet? Och passar 225/40 på 8,5 fram?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ET mäts i mm. och anger var fälgens centrumlinje befinner sig i förhållande till anliggningsytan mellan fälg och hjulnav.

ET 0mm betyder att fälgens anliggningsyta mot navet är precis i mitten av fälgens bredd. Positivt ET-mått betyder att anliggningsytan är "utanför" centrumlinjen och negativt ET-mått anger att fälgens anliggningsyta är "innanför" centrumlijen (ovanligt på moderna personbilar!).

Om du sänker ET-värdet flyttas hela hjulet ut lika många mm. som förändringen, i förhållande till det ET-värde du hade från början. En ökning av ET-måttet flyttar således fälgen "inåt" i hjulhuset.

Du måste ta hänsyn till både däckbredd (sektionsbredden), profil (höjd) och fälgens ET-mått (placering i hjulhuset) i förhållande till hur mycket utrymme det finns på den specifika bilen, för att avgöra om däcket kommer att gå fritt på både insida och utsida i hjulhuset.

8,5" skall fungera med 225mm breda däck (8,5" x 25,4mm = 215,9mm).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Tack för input, men blir inte 255/35 alldeles för brett för en 8,5" fälg då? Ballonger.

Som azkikr rekommenderade ?
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Titta på bilden jag länkat ovan... 255/35 bak på BMW Performance 313 fälgar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.