AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.387

Behöver råd kring svåra däckdimensioner

Sida 1 av 3
We
37
WeeBe
BMW 123d Coupé -08
Subaru Outback 2,0D -08
Hej på er!

Första gången jag skriver i detta forum, men har såklart läst en hel del tidigare.

Nu till mitt dilemma:

Jag har en 123d coupé med olika däck fram och bak.
Det är 215/40 18 fram och 245/35 18 bak.

Det sitter i dagsläget Bridgestone Potenza RFT däck.

Nu är bakdäcken slut och framdäcken funkar väl en säsong till.

Jag är nu fundersam på om jag ska köpa 2 nya bakdäck av samma sort Bridgestone Potenza RFT eller byta till vanliga däck och byta alla 4. Har läst en hel del åsikter om hur usla dessa RFT däck är, själv har jag inte provat några andra däck förutom vinterdäcken och det är ju helt annat såklart.

När jag kollat runt efter "vanliga" däck så är det inte mycket att välja emellan. Mycket svårt att hitta likadana däck som har dessa 2 olika dimensioner.

De jag hittat är Hankook Ventus V12 som jag funderar på. Någon som har erfarenhet av dem?

Hur har ni andra gjort som har dessa fälgar och däckdimensioner. Vill minnas att det sitter sådana fälgar på 135i och är tillval till andra modeller.

Ge mig några bra råd, för jag blir knasig på detta.
Hej!
Kul med en 123d till, vi är inte så många här.

215 däck är sällsynta. Det går bra att ha 225/40R18 istället, många som gjort så. Glöm inte att nollställa däcktrycksövervakningen efter bytet (gäller alltid vid däckbyte oavsett).
Se till att du köper XL (extra load) sportdäck om du väljer icke-rft, annars kan det bli lite väl mjukt i stommen, samt BMW:s tyre mobility kit eller liknande så att du kan laga iaf en pyspunka.

Att byta alla fyra till icke-rft är i längden billigare än att fortsätta med RFT. Samtidigt, om du känner dig trygg med att du kan köra med punka och behålla kontroll i hög fart, samt inte upplever näckdelar i din dagliga körning, så kan du lika bra behålla dem. Bridgestone Potenza rft är iallafall bland det bästa rft däcken, så om du behåller rft, köp Bridgestone igen.

Lycka till!
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Jag kommer vara i precis samma sits om ett par år, har precis likadan uppsättning. Även jag har sneglat lite på Hankook, dock har jag ingen erfarenhet av dessa däck. Det är nog lite för tidigt att leta nya Sommardäck.
Inte nog med att BMW envisas med RFT så väljer de udda dimensioner.
Tyvärr är mitt inlägg till ingen hjälp men jag hoppas att andra kan hjälpa dig.
I detta däcktest gjort av AMS utsågs Hankook till testvinnare.
Länk

Hofeistos: Inte bara att BMW envisas med RFT däck, det står numera även i villkoren för BMW Assistans att bilen måste vara utrustad med RFT-däck för att BMW Assistans ska kunna åberopas.
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Här är en person som är rätt nöjd med Michelin PS3 däcken.
Länk
We
37
WeeBe
BMW 123d Coupé -08
Subaru Outback 2,0D -08
Stort tack för all input.

Om man går på 225/40 samt 255/35 så ökar ju utbudet markant, vilket givetvis är trevligt.

Är det någon av er som kör på dessa dimensioner?
Det fungerar uppenbarligen men är det lagligt, vad säger besiktningen?
Det tar inte i några skärmkanter eller så?
We
37
WeeBe
BMW 123d Coupé -08
Subaru Outback 2,0D -08
Glömde fråga också om man måste göra ny hjulinställning om man byter till dessa andra dimensioner? Personen som skaffade Michelin PS3 gjorde tydligen det.
Ni
85
Nimbus
F22 M240i -17
Jag bytte inte bort mina RFT, då försvinner BMWs mobilitygaranti. Dock kanske dånar lite mkt men greppet är det inget fel på...
We
37
WeeBe
BMW 123d Coupé -08
Subaru Outback 2,0D -08
Det blev två nya Bridgestone potenza bakdäck. Tror att framdäcken och bakdäcken tar slut ungefär dsamtidigt och då får man fundera igen. Inga billiga däck, men det hade blivit ännu dyrare med 4 nya icke rft däck. Slänga 2 skapliga framdäck kändes lite tokigt så det fick bli så här. Man känner varje gruskorn på vägbanan :)
ce
64
cederborg
M135iX-13
Jag sitter i exakt samma dilemma, kombinationen fram 215/40 R18 samt bak 245/35 R18 verkar inte vara dussinvara direkt, mycket få av de kvalitativa däckleverantörerna erbjuder detta (åtminstone via de kanaler som finns i Sverige). Jag ställde frågan till en BMW-verkstad (vilka alternativ som fanns) och de svarade att det var typ bara Bridgestone Potenza RFT som gällde, punkt slut. De kunde för övrigt gärna leverera 4 däck för 20.000 kr...

Min bakdäck är utslitna så jag måste byta, oavsett till vad. Dessa punkteringsfria däck är det ju många som gnäller på, är det någon som faktiskt har bytt till vanliga däck och som kan tala om hur bytet upplevdes? Är vanliga däck verkligen så mycket bättre (bortsett från de uppenbara säkerhetsfördelen med punkteringsfria)

Om man nu inte hittar den dimension som sitter på fälgarna idag, hur stor flexibilitet har man egentligen? Däckdimensionen hänger väl ihop med fälgdimensionen tänker jag. På de BMW-fälgar jag köpte till bilen är fälgstorleken fram 7,5 J x 18 tum (med däck 215/40 R 18) och bak 8,5 J x 18 tum (med däck 245/35 R 18). Det går väl inte att sätta på vad som helst? Vad är egentligen spelutrymmet på fälgar med denna storlek? De som sägs ha bytt till 225 som nämns ovan, vilken fälgstorlek hade de?
ce
64
cederborg
M135iX-13
Lustigt att det test som refereras till ovan kommer bmw's rekommenderade däck sist av alla och hankook först
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jag har 7,5 resp. 8 tum breda på min 130 och jag har 225-40 runt om, funkar fint.
Jag tänker nog dock byta till 245-35 bak för att dte ser fetare ut.

Har man 8,5tum bak som du skulle jag rekommendera 225-40 fram och 255-35 bak, då får du nästan exakt samma rullomkrets, 200cm. orginal är ca 197 vilket kan klassas som nästan exakt samma och innebär inga problem med hjulhus el. liknande.

Jag skulle definitivt inet köpa hannkook eller dylikt även om dom får bra testvärden.
Viktigt är även ljudnivå och rundhet.
För mej är rundheten väldigt viktig, välj då michelin ps2/3 eller conti sportcontact 3.

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hankook ventus V12 är tysta riktigt tysta och lättbalenserade och runda, nu kan man ju få orunda däck oavsett däcksfabrikat om man har otur.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Hej!
Jag bytte idag bort original "rft" däck på vår 123a mot normala Michelin Ps3. Bara kört ca 5 mil men märker redan en enorm skillnad. Iof 17"..
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Är inne på min andra uppsättning Hankook S1 Evo och är extremt nöjd. Inga problem med buller eller rundhet och har bara sett bra erfarenheter från andra användare. Kör med 225 fram och 255 bak på 18" fälg
Hade s1 evo förr och var nöjd med. Nu finns även s2 evo, borde vara ännu bättre?
Andra toppdäck är Continental Sportcontact 3 och 5, Michelin PS3, Goodyear Asymmetric 2- har bra erfarenheter med samtliga förutom sistnämnda, men dem ska jag ha näst och många som är supernöjda med dem också...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har S2 Evo och har problem med att ett däck är orunt. Känns skitdåligt faktiskt. Då däcken köptes av förra ägaren så har jag ingen att reklamera till.

Verkar som kvaliteten är lite sådär. Hade Hankook vinterdäck tidigare och de funkade utmärkt.

-------
//Lövet
ce
64
cederborg
M135iX-13
azkikr eller någon annan som vet;

Jag har fälgen "M dubbeleker 208". Jag är riktigt förbryllad över att när jag googlar på dessa kan jag på vissa sidor läsa att bakfälgen är 8J och på andra 8,5J? Har de gjorts i två varianter verkligen eller vad gäller? Fälgarna är hos däckverkstaden så jag kan inte titta.

Gillar annars din rekommendation med 255/35 bak och 225/40 fram, det verkar finnas ganska stort utbud av bra däck i den kombon och nära de ursprungsmått som gäller på bilens standardprylar.

Dock: Hur säkerställer jag att 255/35 funkar på de fälgar jag har? Standard sitter 245/35 R18, så mycket vet jag. Man kan väl kanske se med ögat om den halva centimetern funkar utåt men hur är det inåt? Går det emot något eller passar den helt enkelt inte fälgen?

Jag undrar fortfarande om man på något sätt kan veta vilka dimensioner av däck som funkar på en specifik fälg, tex 8,5J. Det borde väl vara specificerat någonstans tycker man?...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Cederborg: Jag har också "M dubbeleker 208" och till min besvikelse är mina bakfälgar bara 8 tum, även fast min bil som är en LCI skall ha 8,5 tums fälgar enligt denna sida, som brukar vara tillförlitlig:
Länk

Jag har i mina efterforskningar kommit fram till att 8,5 tums fälgen nog kom först till årsmodell -08 och inte till LCI som typ är årsmodell -07B.
Alternativt så kunnde man välja fälgbredd, men det verka rinet särskilt troligt.
Tyvärr vet jag inte vilken dimension som satt org. på min bil, men troligen 205-45 och 225-40. Vilken årsmodell har du?

Enligt min däckverkstads tabeller kan man max ha 245 däck på en 8tums fäg och på en 8,5 kan man ha ända upp till 255 (kanske tom 265 sa han).

men med tanke på dina org.dimensioner har du nog rätt säkert 8,5tums fälg,
då är det inga problem att byta till 225+255, det kommer inte ta i nånstans, finns massor med exempel på folk som bytt till denna kombo på internationella forum.

/Jonas
ce
64
cederborg
M135iX-13
Jag har årsmodell 2008. Skall be verkstaden öppna upp ett däck och fysiskt kolla.

Struligt detta och förstår inte varför de levererar så konstiga dimensions-kombinationer som standard. Jag kollade snabbt på nätet, den kombination som satt på som standard på dessa fälgar (215/40R18 + 245/35R18) går i princip bara att få av en enda seriös leverantör, Bridgestone, dyra och långt ned i tester. Den andra kombon vi talar om 225/40R18 + 255/35R18 hittar jag däremot en drös som har i produktion.

Det lutar också mot att byta till vanliga icke punkteringsfria däck, det verkar inte finnas en enda däckgubbe som tycker punteringsfritt är något att ha. Och skall man tro de bilägare som bytt verkar det bara vara positiva reaktioner (ljud, mjukhet etc.). Eller är det någon som säger emot här?
We
37
WeeBe
BMW 123d Coupé -08
Subaru Outback 2,0D -08
Ser att min gamla tråd slagit ut i vårsolen :)

Jag anar ett tätt samarbete mellan BMW och Bridgestone. Dessa två dimensioner i kombination är det inte många som kan/vill erbjuda.

Om vi bortser från Linglong, Nankang mfl suspekta däcktillverkare så har jag hittat 6 st.
Bridgestone Potenza, Hankook Ventus V12, Continental Sportcontact 2, Dunlop SP Sport, Kumho Ecsta SPT, Pirelli P Zero (även RFT).

Mycket större utbud om man går på lite bredare däck 225 och 255. Exakt hur andra dimensioner eller typer av däck påverkar bilens egenskaper kan jag inte svara på, då jag inte provat annat än de jag har, Bridgestone Potenza RFT.

Jag tycker man trivs lite med RFT däcken, de är sannerligen stenhårda och när man lagt på dubbfria vinterdäcken blir man sjösjuk och upplever att det blir halkigt på asfalten.

Skriv igen då ni bytt till icke RFT och ge lite synpunkter.

Däckhandlare avskyr RFT för att de är en mardröm att lägga på fälgarna :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.