|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar väldigt eventuellt att gå upp i dimension på min X3. Kom att tänka på vad som händer vid en punktering uppe i lappmarkerna i Norrbotten. Kan jag köra på ett 18" och reservhjul som är 17", kan ju bli många (10-15) mil om man är långt norrut i fjällvärlden, eller gillar inte fyrhjulsdriften (eller lagen) det? | |
| BMW med reservhjul, brukar ju ha ett riktigt reservhjul till skillnad mot t.ex. Volvo o Saabs "Special spare" snikhistoria. Med tanke på det borde man ju få använda ett riktigt hjul som reservhjul ändå. Ska du byta till större fälgdimension ska du ändå ha så nära ytterdiametern på de nya som gamla och det är ju den som är viktig.. Vet inte hur stor skillnad fördelningslådan tål, det måste du kolla. Lite skillnad kan det ju bli beroende på vilken dimension du väljer. Lagen säger max 5% på ytterdiametern avvikelse från orginal. | |
|
Yes, det var det som är frågan. Kan jag köra långt med ett mindre hjul på ena sidan hjulaxeln utan att riskera skador. Är några gånger ute i fjällvärlden långt från verkstäder och i bästa fall Telia-täckning så jag måste kunna ta mig fram själv. Någon som vet om det går bra att köra med 17 + 18 eller 19 tummare på samma axel? |
|
| Frågan du bör ställa är hur mycket ytterdiametern får skilja. Det är inga bekymmer att erhålla samma ytterdiameter med 17, 18 eller 19-tums fälgar. | |
|
235/55-17 är ju original så det blir 235/50-18 eller 235/45-19 om jag ska ha samma bredd på sulorna och väldigt likadan rullomkrets. Äh, blev för jobbigt. Nu har jag helt nya sommardäck så jag kör nog på dem i sommar ändå. |
|
| Kan tänka mig att högre profil är bra både för punkteringsrisken och komforten ute i lappmarkerna. Det är ju mer en estetisk fråga med 19" och däruppe tittar väl folk bara på skenbredden på hundspann och bandbredd på snöskotrar ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.