|
|
|
|---|---|
|
Hej, Sökte lite men hittar inte riktigt det jag undrar kring. Jag har funderat ett tag nu och förmodligen kommit fram till att jag skall sälja Z3:an och köpa en E91 325/330. Fråga mig inte varför :) Det enda jag kan försvara mig med är att jag vill ha en bil istället för 2... Jo det jag undrar är om det finns några barnsjukdommar eller andra fel med dom, då tänker jag främst på 05-07 modellerna. Jag är ute efter en välutrustad bil, men Navigation Proffessional och Sportstolar och dylikt. Vet att det finns typ 3 olika paket som innehåller det mesta man behöver så håller utkik efter dessa. Comfort, Dynamic och Belysning? Jag tittar på bilar runt 170-180k och då har dom rullat upp åt 10.000 Mil. Något annat jag bör tänka på? Någon här som har något annat tips kring detta eller kanske rent av en bil att sälja, så hör gärna av er. Tacksam för tips. Mvh /andreas. Z3 Coupe: Länk | |
|
Hej, e91 är en bra bil och det finns säkert småsaker som kan strula med dem. En grej som hänt min 330xi är att en bult till ett gångjärn till bakluckan lossnat. Det var lätt fixat, men ganska jobbigt när det hände eftersom det bara gick att öppna en springa. Dessutom har jag hört andra som har haft problem med el till lampor som sitter i bakluckan, men det är inget som jag själv haft problem med. Min 330xi M-Sport -06 är även till salu, eftersom jag precis köpt en 535d, om du är intresserad. Finns i Stockholm, är i fint skick och den går som en klocka. |
|
|
Comfort och Dynamic pkt bör du ha med. Belysningspkt är också ett plus. Ventilknacket på 325-motorn är ett känt problem. Min 325:a hade mängder med barnsjukdomar men den var ju en av dom första 05:orna dom problemen är ju åtgärdade nu. |
|
|
Precis som Clubsport skriver så är det största problemet motorn. Topparna på N52/N53 motorerna är felkonstruerade. Felet skall vara åtgärdat from 2008/10. Finns mkt läsning om detta i forumet. Här är en: Länk Mvh Håkan |
|
|
Stort tack för svar och tips. Jag har faktiskt kollat på en 325 E90, 07, med M-paket och Navigation Professional, samt alla paketen för 189. 11000 mil. Som jag är väldigt intresserad av. Vill minnas att när jag pratade med verkstaden där den vart servad så hade dom bytt något med ventil eller liknande, så då kanske detta knackande motroljudet är åtgärdat på denna, skall dubbelkolla detta igen. När jag pratade med verkstaden här i Borås, BMW, så sade dom att det inte finns några direkta problem med 325/E90, utan att dom brukar funka fint. Alltså att dom inte krånglar eller går sönder så ofta... Är detta en generell uppfattning bland er ägare? Alltid jobbigt att läsa trådarna ovan om motorproblem... Känns som att det kan bli dyrt om det inte åtgärdas. Dock så är jag inte helt med på om det drabbar alla förr eller senare eller om det bara drabbar vissa? Vad jag fattar det så är detta då bara 325 motorn i dom innan 08, det gäller alltså inte 330 alls? GG Echo, du kan väl skicka länk eller info osv via PM så kan jag kolla om det är intressant för mig. Tack. Mvh /andreas. |
|
|
Jag hade inga problem alls med motorn på min 330i E90 iaf. |
|
| Det var bara 325 som hade problemet och inte 330. Jag hade en tidig 330 -05 utan några som helst barnsjukdomar. I alla fall inte mellan 1600 och 5k+ mil. | |
|
Var i kontakt med verkstaden idag, och dom hade inte bytt något sånt som gällde detta på bilen som jag är intresserad av. Dock så visste han att dom bytt topp på någon annan bil, men kände inte till något mer direkt om att detta var ett vanligt förekommande problem. Får väl hoppas på goda vitsord ang. nuvarande ägaren som jag fått. Har detta felet bara uppkommit från inget, eller har det förekommits av något speciellt? Angående barnsjukdommar så borde dom kanske vara borta på en bil som tillverkats 2006-12-11 och ör av årsmodell 2007? Mvh /andreas. |
|
|
Vår 325:a från juni 2005 har varit totalt problemfri sedan den var ny. Motorproblemet verkar drabba endast några få bilar, Och idag bör det ha inträffat och åtgärdats förhoppningsvis. Men varför hör man nästan aldrig något om motsvarande fel på e6* med samma motor? |
|
| Skönt att höra att det finns bilar utan problemet med :) Ja det borde ju förekomma på 5-Serien också, eller är det olika motorkomponenter i dom? | |
| Kör E91 330iA sen ett år tillbaka och 1500 mil och har haft ett problemfritt ägande förutom ett byte av bagageluckan på garantin. Jag blir glad varje gång jag hoppar in och får köra en sväng, min bästa och roligaste bil hittills. | |
|
Jag passar på att fråga om gångjärnet i bagageluckan som GG Echo har råkat ut för. Är det lätt fixat? Måste man byta hela gångjärnet? Ett problem kommer ju bli att få loss spoilern för att komma åt infästningen av gångjärnen. Båda luckorna är ju starkt begränsade. Det går bara att öppna lite lite. Tacksam för hjälp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.