AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
41.188

Importera från Italien, hjälp

Sida 3 av 3
Vilka dokument är det man ska efterfråga om man köper en bil i Italien för att importera till Sverige. Räcker det med handlarens pappskyltar?

Är det någon som vet vad dessa dokument heter på italienska?

Tack på förhand

_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Libretto - reg beviset , det viktigaste... i original! mitt var grönt
Står alla specifika uppgifter om fordonet och tekniska uppgifter
/Tobias
Funderar oxå på att köpa bil i italien men vågar man beställa gula skyltar och köra i italien ? någon som gjort de ? Tanken va köra igenom italien österike tyskland sverige ?

Nu förstår man inte längre va som gäller den gula fan skylten ? Jag förstår att den gula egentligen är lite luddigt skriven om va som gäller ?

Går de inte att beställa röda skylar på samma sätt som de gula ?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Italienimport dyker ju upp som en fråga på Alfaklubbens forum (Länk och nedan har jag saxat ett svar på en lilknande fråga:

"Hur som helst så går det att exportregistrera bilen i Italien, du och den föregående ägaren skall tillsammans besöka ett ACI-kontor (www.aci.it) på orten där du köper bilen. Där avregistrerar föregånende ägare bilen och du exportregistrerar bilen för att köra hem den. Priset för detta verkar variera beroende på region men jag tror att vi kom fram till 3000-5000 kr när vi frågade.

Ni behöver också skriva ett köpekontrakt och som jag förstår det vill italienarna att det skall ske med hjälp av en "notarius publicus" dvs någon med lite juridisk kunskap som står till allmänhetens tjänst för sådana affärer. Jag skulle tro att det kostar några hundra det också.

Sedan är det bara att försäkra bilen (ring ett svenskt försäkringsbolag) och köra hem och göra ursprungskontroll och besiktning (vilket kan ta lite tid pga Transportstyrelsens handläggningstider). Det finns ingen möjlighet att ta med svenska skyltar utomlands eftersom du inte får göra ursprungskontroll innan bilen finns i Sverige. "

Det fanns också en utförlig artikel om italienimport i Alfaklubbens tidning Klöverbladet under 2011 och sammanfattningsvis så; använd en svensk som bor i Italien och som kan hjälpa dig och undvik bilar söder om Rom...

----
BMW CS #6212
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Om man får köra på den ena eller andra skylten vet jag inget om
Men hur f.. Tänker man om man kör 250 mil med en M5 med endast trafikförsäkring
I det läget är det billigt att ta bilen på en biltransport som täcker förs. och allt

Ha deT
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Har också funderat lite på detta nu, kan någon med lite insyn svara lite mer bestämt? OM jag har förstått det rätt så är det alltså en chansing att köra med gula eftersom trafikförsäkringen är separat och inte kopplat till dom skyltarna på samma sätt som dom är på dom röda skyltarna? Hur kan man lösa det om man vill köra hem bilen? Kan man köra på italienska skyltarna o skicka tillbaka?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.