AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
41.185

Importera från Italien, hjälp

Sida 2 av 3
Du kan köra med gula skyltar genom Tyskland, Danmark och Sverige.
Min vän här på autopower har gjort det 2 ggr dem senaste 2 månaderna.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Du kan köra till Kina med dom, men frågan är om dom är giltiga? Gäller försäkringen?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis, att bara ha lyckats köra med dom i Sverige betyder ju inte att dom är lagliga. Under de senaste kanske 8 åren så har man ju ofta sett bilar körandes i Sverige med dessa gula skyltar trots att dom tidigare i alla fall inte varit tillåtna.

___
//Ulf
hl
6
hlb
Z4M -06
Om du går in på transit-plate.com så finns där en bild av försäkringsbrevet som medföljer de gula skyltarna. Den försäkringen täcker Sverige.
Yes det gör dom enligt andra trådar ändrades lagen Juli 2010 tror jag.
Jag kanske får äta upp mina ord:
Länk

Fan va sjukt när det står i hundra trådar och jag såg en gång en länk där det stod att de hade ändrats.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
OK, då har väl tanten på transportstyrelsen fel?!?

Jag har tidigare själv kört med gula skyltar, fullt medveten om att dom inte gällde i SWE.

Skit samman, det är upp till var och en att kolla upp vad som gäller. Bara för att nån idiot skrev nått i ett forum, betyder inte att det är så IRL!

Så länge inte någon länkar till en svensk myndighetssida som bekräftar vad som gäller, utgår jag ifrån Gunillas information är riktig.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det stämmer inte. De gula skyltarna är nu godkända i hela EU. Det står på de papper när man skriver på, när man köper en försäkring, på det tyska nummerskyltskontoret.

De gula är korttidsskyltar och gäller nu också för oss danskar i DK, då vi max får ha en bil på "prov-skyltar" i fem dagar, och endast köra den hem från handlaren och till/från besiktning samt verkstad.

Jag har kollat upp detta med danska polisen, danska tullen samt de tyska myndigheterna. De gula har förövrigt alltid varit OK i Sverige, men innan 1/4 2010 fick Ni inte köra igenom DK med dessa skyltar.

Här kan Ni läsa mera om detta: Länk

På den gröna försäkringslappen kan Ni se att DK nu också är med.

Körde själv hem vår 530dA från BMW i Tyskland på gula skyltar, då det är det enda jag får, som dansk med dansk adress.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Oj vad många svar det kom när jag skrev mitt inlägg :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Sevak
*haha* vill du ha ketchup till? ;-)
Sim: Kolla min länk.

Marin: Grillkrydda blir bra.
Det skiljer vän ändå bara 1000 kr mellan gula och röda skyltar?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Sevak:

Har sett den, men blir inte riktig klok på det - men nu vet Ni vad som gäller i DK - här är Ni välkomna med gul skylt ! :-D
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
På min tid *hehe*......fan va gammal man låter nu ;-)

Gula skyltar kan handlaren i Tyskland fixa åt dig. Man fyller i uppgifterna själv.
Dom röda ställs ut direkt i ditt namn och på just den bilen. Passkopia, eller personligt besök .
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sidan Sevak länkar till är upplagd eller uppdaterad idag 12:51 så frågan är vad Marin sa till Gunilla ;)

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sim: vad det står på sidan du länkar till är att fösäkringen gäller i hela Europa men det står inget om var skyltarna gäller utan enbart lite luddigt att dom gäller från köport till bostadsort...

___
//Ulf
Är det någon skillnad på italiensk-sålda och svensk-sålda bilar förutom nedan?

Sällan Strålkastarrengöring
Sällan stolsvärme
Sällan värme i backspeglar

Hur fungerar det att köra en italienimporterad bil i Sverige? Är det sämre värme i dem eller är det bara en skröna?

Man måste ha en hel del dokumentation om man ska importera från Italien. Exakt vad är det som krävs och vad heter dessa dokument på italienska?

För er som missat detta i andra trådar på Autopower:

Gul tysk registreringsskylt inte giltig i Sverige

Länk

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kör du med den gulaskylten och har otur kan danska polisen skicka dig till Tyskland igen plus böter. När jag importerade för några år sen då köpte jag den röda, då är bilen trafikförsäkrad i hela EU. En kan välja en 16 dagars trafikförsäkring med de röda skyltarna och då har man god tid på sig att även köra en hel del i Sverige trafikförsäkrad tills att bilen blir registrerad. De gula skyltarna gäller i Tyskland och det är för att kunna köra fram till färjan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Grodan: du får ändå bara köra 7 dagar i Sverige med den röda skylten dock är det ju svårt för någon att bevisa när bilen först kördes in i Sverige...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.