AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
41.192

Importera från Italien, hjälp

Sida 1 av 3
NeZaN
Har hittat en bil i Italien som jag är intresserad av och är sugen på att åka ner och hämta den. Men hur står det till med alla regler? Om jag importerar som privatperson bör jag väl inte åka på någon Moms eller skatt? Vad kan jag åka på för avgifter osv?

Hur är det sedan ifall jag inom ett år bestämmer mig för att sälja den? Börjar då Skatteverket eller dyl. att rota i försäljningen? Man vet ju aldrig om man vill behålla eller ej. Krävs ju en del körning för att veta det.

Bilen är för övrigt en 07:a med ca. 5000 mil på mätaren. Den ska även vara såld i Italien.

Gärna en stegbeskrivning. Har aldrig åkt utanför Sverige med bil, men om jag förstått rätt så är det bara att glida förbi tullar osv?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har aldrig importerat från Italien men din oro att sälja bilen efter en kort tid är obefogad. Det finns ingen tidsgräns på hur länge du måste äga en bil. Det är helt andra kriterier Skatteverket tittar på.

Köper du bilen hos handlare så betalar du italiensk "moms" på bilen och behöver således inte betala någon moms i Sverige. Köp från privatperson genererar inte heller någon moms i Sverige. Det är först när du handlar från utanför EU som moms och tull kommer in i bilden.

Normalt är det bara att "glida" förbi gränsövergångarna men ibland så kan dom stanna dig för någon kontroll. Pass är rekomenderat att ta med sig på dessa resor då det åtminstonde i Tyskland brukar behövas för att få exportskyltar.

___
//Ulf
NeZaN
Programmer

Det låter ju hur bra som helst. Trodde det skulle bli mer bekymmer än det du skrev, men då kan man ju kanske sikta in sig på en Italien/Tysklandsresa. Måste isf. göra mig av med min röda fara vilket suger ;(

Det är tänkt att köpas från bilhandlare men ingenting säkert ännu. Har kikat lite på M3 E92 och M5 E60/61. Det lutar åt en M5 Touring då jag finner dom rätt unika och faktiskt snyggare än Sedanen. Vet att det såldes ganska få i Sverige vilket gör dom lite unika i mitt tycke.

Än så länge är det bara tomprat, jag vet inte hur jag ska göra, om X5:an läggs ut eller ej, men man börjar bli sugen på annat. :) Men har aldrig åkt så skönt som i X5:an ärligt talat. Känns lite trist faktiskt.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det som brukar nämnas med Italienimport är att det ibland är struligt med registreringsbevisen. Svårt att gå med sig allt man man behöver i original från Italien och det är ju detta Transportstyrelsen kräve. Lite moment 22 antar jag. Bör i alla fall undersökas.

Vet att M5 Touring ligger på bra priser i Italien och det var någon här på forumet som tog hem en sådan ganska nyligen. Priserna på dessa ligger högt i Sverige även om dom börjar röra sig neråt. I Tyskland är dom billigare men inte lika billiga som i Italien. Tror att deras beskattning gör det väldigt dyrt att köra bilar med stora motorer vilket gör att andrahandsvärdet blir ganska dåligt.

Var själv ganska nära att köpa en M5T från Tyskland men det blev en 550iAT istället.

___
//Ulf
NeZaN
Man måste med andra ord vara hård på alla papper.
Vad exakt är det för papper som behövs tro, någon som kan detta?

Hur som haver så verkar den jag tittat på vara såld. Men har å andra sidan inte ens sålt x5:an ännu så det spelar mindre roll. Det poppar upp lite då och då.

Antingen blir det import eller så går jag till M5 E39-spåret igen. Vill köpa en bil jag verkligen vill behålla!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hej,
Jag har köpt ett gäng bilar från Italien, och det enklaste, och smidigaste sättet är att göra en banköverföring till säljarens bank och sen skicka en transport för att hämta bilen.

Att köra bilen själv är väldigt bökigt, eftersom Italienare inte har exportskyltar. Man måste mao åka hem med säljarens skyltar (och försäkring) och det brukar sällan funka. Men dåt går att komma runt det, däremot inget att rekomendera för en amatör.

//Marin
NeZaN
Hej Marin

Ja det låter onekligen enklast!
Tråkigt att det blir en massa extra utgifter, men å andra sidan som du skriver, är det problem med försäkringar, exportskyltar osv kanske det är lika bra.
Resan dit med flyg och körning hem blir ju en slant!

Vad kostar det att transportera den till Sverige? Jag bor ju i Stockholm, men kan ju hämtas i Malmö eller nåt?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det kostar mellan 8k till 12k, beroende på fraktföretag och från vilken del av Italien du handlar ifrån. Ja kan hjälpa med frakten.
Jag håller mig till Bergamo med omkrets 200km. Då har du ett skapligt stort urval.

Jag brukar göra såhär:
Flyger ner till Bergamo, hyrbil, kollar på bilen.
Lägger handpenning, flyger hem.
Gör en banköverföring, boka transport.
Bilen levereras till valfri adress i Sverige.
Klart!!
Allt som allt ca 10k.
NeZaN
Låter grymt. Jag har som sagt inte lagt ut bilen ännu för försäljning men det lutar åt det iaf. Jag hade först tänkt mig en E61 M5 Touring men jag är så grymt sugen på en M5 E39 (har efter 3 års tid ännu inte gett upp på den). Men det vore kul med en nyare M5:a faktiskt. M3 E92 är även den en dröm men den verkar inte vara i min prisklass riktigt än.

Men vore ju schysst av dig om du kunde hjälpa till lite med transport. Ska kika runt lite och se om jag hittar något i det området du snackar om!
NeZaN
Förresten, kikar mycket på Autoscout24. Har du någon bättre sida?
PM:a mig isf.

Mvh
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Alla seriösa handlare finns på Autoscout24. Håll dig bara till norra Italien. Det underlättar.
Hör av dig när det blir dags.
//Marin
hl
6
hlb
Z4M -06
Tog hem en bil i januari. Beställde tyska transitskyltar med Europaförsäkring på transitplate.de som levererade dessa per UPS. Flög ner med cash i fickan. Efter 3 timmar så satt jag i bilen på väg hemåt. Avregistreringen i Italien tog 10 minuter och sedan hade jag registreringshandlingarna i original i handen. 24 timmar senare var jag hemma.

hlb
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Roligast att köra hem, lös det genom tyska gula skyltar. Köps på en site på nätet, transit-plates.com eller liknande hette den, . Jag körde dock med handlarens skyltar hem för 3 år sen när jag köpte i .it, pass är ett måste om du kör hem. Se till att få 'libretto' med dig hem, och coc om det är en dieselkärra...

Mvh Tobias
NeZaN
Hej allihopa!

Tack för alla svar. Kul att veta att fler har gjort detta. Ja självklart slipper man gärna transport. Jag skulle tycka det vore roligt att bila hem. Ska kika på transitplates.de.
Passet har dock gått ut så ett sådant måste ordnas.

Tråkigt att körkortet inte fungerar som ID-handling utomlands :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Gäller dom tyska gula exportskyltarna även i Sverige? På deras hemsida står det att dom gör det, men min erfarenhet är annan. Har man isf ändrat på reglerna?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Reglerna är ändrade. Ny gäller de tyska gula i hela Europa - även i DK, där de inte var lagliga förr. =)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är det säkert?! Det förändrar en hel del isf.
Finns det nån sida på nätet där man kan läsa om det?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Marin: bäst är väl att ringa Transportstyrelsen

Transportstyrelsen, Kundtjänst för fordonsfrågor,
0771-14 15 16

___
//Ulf
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ringde till Transportstyrelsen och tog reda på vad som gäller.

1. Gul skyllt gäller endast i Tyskland, och inget annat!
2. Röd skyllt gäller i Europa. Bilen får köra max 1v i Sverige.

Mvh
Marin
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Intressant...Tyskarna säger att reglerna har försändrats och att den nu även gäller utanför Tyskland. Danska tullen stoppar inte längre gulskyltade bilar och Sim som har bra koll på Danmark säger att den gula numera är ok där.

Jag körde själv hem på röda skyltar men det berodde mest på att handlaren fixade skyltar innan jag kom ner och jag hade inte specificerat vilka jag skulle ha. Han kände i alla fall inte till att de gula numera funkade till Danmark/Sverige men det var en väldigt liten handlare i en lite ort långt ner i södra Tyskland så jag tror inte dom säljer bilar till skandinaver speciellt ofta.

___
//Ulf
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det var iaf vad Gunilla på TS sa till mig. Dessutom verkade hon läsa det ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.