|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det var där jag menade...Konstigt att det hamnar närmare trots att avståndet ökar... | |
| Det var där jag menade...Konstigt att det hamnar närmare trots att avståndet ökar... | |
| Ah...nu förstår jag varför! Naturligtvis så lutar väl däcken "inåt" i ovankant original, lägger man brickor så lutar de ÄNNU mer, o kommer således närmare...Tänkte inte på det:) | |
| Men en kilformad bricka då, säg 2-3 mm tjock som mest, givetvis monterad så cambern minskar, då borde det bli mer plats väl? Sedan får man efterjustera cambern med justerbara topplagringar, eller?? | |
|
Vad du än lägger där i mellan så kommer däcket hamna närmare fjäderbenet. Den "ledar" ju på skruv nr 5 Länk |
|
| Aha, du har rätt. Så till vida om man inte tillverkar en special 2-delad ecxentrisk skruv till position 5? | |
| Bästa sättet att lösa problemet är med spacers, | |
| Besiktningen gillar inte spacers:) | |
| Har inte haft några problem med det, så länge inte hjulen sticker utanför skärmarna så har de inget att säga till om. Är de dessutom spacers med navstyrning och helst bultade så finns de egentligen inga nackdelar. | |
|
gory: Inte vad jag hört, man får inte ha "något alls" mellan fälg/nav...Man får ju inte än dra spårvidden mer än max 15mm, dvs 7.5mm/sida, men då genom ändrad fälgbredd och/eller ET. Sen att det "tummas" på detta må vara hänt. På min M behöver jag ha 20mm/sida fram samt 30mm/sida bak för att bromsoken skal gå fritt med 17" fälgarna. Bak är ET precis på gränsen, fälgen ser ut att ligga i linje med skärmkanten, men skall man tro ET-experter så går "nollgränsen" vid ET 27. Fram klarar man sig med 20mm ur den synpunkten, men spårviddsändringen är större än den tillåtna, både fram och bak. |
|
| Fel..."gränsen går vid ändrad ET med 27mm, dvs original är ET 22, så vid -5 är gränsen nådd" | |
|
Spårvidden mäter man från mitten av däcken. Så beroende på hur breda dessa fälgar är och vad de har för ET innan spacersplattor så går de räkna ut den nya spårvidden. Nu vet jag inte varför dina fälgar tar i broksoken, kan ju vara allt från andra bromsok, eller fälgar med högt ET. Om du har fälgar som bygger lika mycket mot skärmkanten som de bygger inåt mot bilen så har du inte ändrat spårvidden bara fälgbrädden! Ytterkant till ytterkant på fälgarna kan då ha ökat med mer än 7mm per sida utan att spårvidden har ökat! |
|
|
Generellt så kräver bredare fälgar "annan" ET för att gå fritt, dvs ändrad spårvidd men ofta inom de tillåtna 15mm/axel så länge man inte slänger på ap-breda fälgar, är fullt medveten om att spårvidden mäts från fälgens/däckets tänkte "mittlinje". Jag behöver spacers på min M för att få 356mm skivorna med tillhörande ok att gå fritt med original 17". Bilen rullar dock på 19*8.5" med ET20 o med de fälgarna går det fritt utan problem (ca 25mm mellan ok/fälgeker), och det utan spacers... |
|
|
Bak med 25mm spacer (gick precis fritt...), blev 30mm till slut för att ha marginal Länk Fram med 20mm spacer Länk 19" utan spacers, som synes mängder med plats... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.