AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.795

Däcket tar i fjäderbenet (K-sport Coilover E36 M3)

Sida 1 av 2
gO
1.407
gOry
335i Touring
Har precis monterat mitt chassi-kit från K-sport på min -96 M3
Problemet är att däcket tar i fjädern på fjäderbenet, så min fråga är ifall de inte ska vara möjligt att sänka så mycket så att fjädern passerar däcket?

Tror jag har nått originalhöjd nu.

Jag har Millways topplager (hög modell) inkl förstärkningsplatta, och detta bidrar nog en del till att jag måste ner lite extra.

Om någon här har detta kit monterat på sin bil så får ni gärna mäta nerifrån i de gängade röret upp till dämparen, ni får även kolla ifall ert däck kan passera fjädern.

Länk

På denna bild har jag höjt bilen 1cm och hittat lite justermån med hjälp av toleranserna i övre bulthålet till spindeln så att däcket kommer längre ifrån, men de är inte mycket mellanrum och vill jag sänka mer än original så är jag rädd att de tar i igen.

Länk

Har original 17" fälgar med original dimensioner på däcket!
Vill helst inte köra med spacers, men de verkar som enda utvägen...
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Jag har samma problem med min m3 cab-97.
Jag har mailat till k-sport men inte fått svar. dåligt. Däremot så har jag försökt vara lite kreativ själv och lyckats få till några mm mellanrum mellan fjäder och fälg på samma sätt som du beskriver och utnyttjat det ovala hålet i övre fästet i spindeln. Jag har allt orginal. Fälgar däck och hjulinställning. Jag tycker att det är konstigt att det skall vara så så marginaler.
Martin
Vet inte vad som skiljer mellan m3 och 328 i framvagnen, men har coilovers från k-sport på min 328 och jag har långt mellan fjäder och däck/fälg.
Har inte mätt men det är rätt mkt.

Fast iofs så beror ju detta mkt på vad fälgen har för mått.
Hur bred och vilken ET har originalfälgarna?

Jag åker med 8*18" fram nu, kommer inte ihåg ET men det är gott om plats.

Kan kolla när är ut i garaget nästa gång hur mkt mellanrum det är, bilen är sänkt så att yttre kanten på hjulet följer skärmkanten rätt precis.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En 3mm spacer behöver ju ingen styrning på navet, så det verkar väl som en helt ok lösning. Fast fakturan borde väl k-sport ta om det ska vara riktigt.
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Jag kör på m3 orginalfälgar som har ett et på 41mm sedan har jag 225:or fram. ca 2mm har jag till godo nu.
Är bromsskivorna original gory?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Original dimensioner i alla fall, dom är inte flytande om de nu ska vara de original.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Detta är inget ovanligt problem utan förekommer ofta då de flesta coilovers är konstruerade på detta sätt.
Det är alltså inget fel på chassit du köpt.
KW är precis likadant.
Det beror alltså på vad du har för fälgar, hur breda de är och vilket ET dom har.
Precis som "Anders-72" skriver så går det enkelt att lösa med spacers.
Dock så har jag svårt att förstå varför K-sport skulle stå för det?

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
gO
1.407
gOry
335i Touring
K-sport och Raidopower marknadsför att chassi-kitet ska passa min bil och modell utan att de ska behövas några modifieringar eller andra prylar. Som redan sagt är allt original så som däck och fälg!

Nu passar de ju någorlunda men de uppfyller inte funktionen att kunna ställa och sänka bilen för då skulle det ta i ännu mer, ca 3-4mm mellanrum tycker jag inte känns säkert att åka runt med.

Då finns de ju några alternativ. antingen återköp med allt strul för kund de medför eller att säljaren får chans att rätta till felet!

Men jag förstår dig CooperVickis om du inte förstår ovan, då ni på Schmiedmann verkar ha en rätt skev syn på kundnöjdhet och kundkontakt!
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
gOry

Kittet passar ju på bilen eller hur?
Du vill sänka den mer men då måste du flytta ut hjulen.
Detta beror inte på något fel på produkten eller att säljaren varit otydlig anser jag.
Såhär är det med alla chassikit som är konstruerade på detta sätt som sagt.
Nu har jag aldrig testat K-sport just men många andra kit och jag skulle gissa att du t.ex. aldrig kommer kunna sänka det till max utan att göra mer än bara flytta ut hjulen fram p.g.a. brist på utrymmet.
Detta betyder inte att produkten är felkonstruerad utan att den är konstruerad för att fungera för mer än en kundkategori t.ex. racing team som breddat skärmarna fram och kan flytta ut hjulen mer än vad du kan med dina original skärmar.
Ju mer du sänker, desto bredare spacers kommer du behöva, så är det bara.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Precis jag vill ha möjligheten att sänka, vilket framgår vid marknadsförningen av kitet, vilket redan där brast de. För att de skulle va säkert att köra så var man tvungen att höja bilen, dvs högre än original.
Efter som de är så känt problem så borde ett par spacers följa med kitet.
Hade räckt med 4-5mm billiga skitspacers så hade nog de flesta blivit nöjda!
Att de inte skulle gå att konstruera på ett annat sätt är bara skit snack, hade räckt med att fjädrarna var lite kortare så hade de inte varit några problem!

Just nu kör jag med 20mm spacers och de får gott om plats utan att rulla skärmar och de är bra mer än vad som behövs för att kunna använda chassi-kitet fullt ut!
Jag ser inte heller problemet. Det är ingen som tvingat dig köpa kitet :)
Jag har monterat coilovers och jag fick bredda med 5mm spacers när jag nådde den sänkningen jag var nöjd med. Org fälgar där med.

Vid org.höjd tog det inte i.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Gosh, mycket intressant tankesätt bland medlemmar här på AP. Nä man är inte tvingad till att göra några köp alls, hade varit mycket konstigt om de var tvärt om.
Men de hade varit så mycket trevligare ifall de man köper går att använda och fungerar så som de marknadsför som rätt ur kartong. Till och med säljaren tyckte detta var mycket konstigt och hade heller aldrig hört om något liknande och började spekulera om delar i framvagnen inte var original eller om bilen varit med om en olycka.

Problemet ligger i att en tjock kraftig fjäder som ligger runt fjäderbenet precis vid däcket inte får plats. Original har fjädersätet ovanför däcket!

Hade de stått i beskrivningen till kitet att att spacers kan behövas så hade jag varit bättre förberedd och inte missat några veckor av säsongen, inte förlorat min tid för hjulinställning och besiktning!
To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Jag förstår din frustration, köper man nått med den beskrivning som ges skall det tydligt framgå ifall man behöver justera bilen för att få det att fungera utmed hela specifikationen.

Köpte själv fälgar om enl lev skulle passa men det krävdes valsning, ändring av et och ställa hjulen med max camber för att få det å gå fritt. Lev hade aldrig hört det innan....

Lämna tillbaka och köp nått som passar som det ska utan modifieringar.
Men det är ju inget konstigt med det, det är ju ren fysik. Ju mer du sänker desto närmare kommer däcket fjäderbenet, så ÄR det bara och så är det oavset fabrikat på coiloversen.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Phoenix M3: Nu tror jag du tänker lite fel, och kommer att komma på det efter detta inlägg.
Däckets vinkel mot fjäderbenet ändras inte vid sänkning, den är konstant. Fjäderbenet är ju bultat i navet. Kolla hur en Mcpherson upphängning ser ut så förstår du.
Men detta är ett mycket vanligt missförstånd.

Det som händer vid sänkning är att däcket inte kan passera fjädern.
Ja det var så jag menade, självklart är fjäderbenet konstant :)

Skulle uttryckt mig klarare, oavsett vilket så går det inte (vad jag vet) komma på det.

Har sett samma sak (problem?) på FK, KW, H&R

Sätt distanser där "coiloversen" är bultade mot "navet", en 3-4 mm borde räcka. Iofs får man annan vinkel på "fjädringen", frågan är hur bra/dåligt det är....
gO
1.407
gOry
335i Touring
Då kommer däcket ta i ännu mer!
Men du flyttar ju "fjäderbenet" längre in i hjulhuset? Eller är det den annorlunda vinklingen som ställer till det?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Nu vet jag inte vart du menar att man ska lägga brickor. Men de finns ett ställe där man brukar lägga brickor för att få mer camber men då hamnar även hjulet närmare fjäderbenet se Länk skruv nr 3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.