AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.349

Barnvagn i E91

Sida 2 av 5
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
joxgbg//

Jag hade E90 innan och visst fungerar det men det är inte kul att behöva ta bort insatsen och ha den för sig och ramen för sig och sen blir det stopp. Vi fick inte in någonting mer sen. Och när det är blött ute då är det absolut inte nån vidare eftersom framhjulet tar i insatsen och blir smutsigt. Visst kan man ta av hjulen också men det orkar man inte i längden. Därför har vi en E91'a nu så vi slipper att dela på insatsen och ramen. Vi har Emmaljunga City Cross och det fungerar utmärkt nu med en E91'a, det är bara fälla ner och in med vagnen.

Bagageutrymmet i E90 är ganska stor men öppning är liten och det gör att man måste dela på ramen och insatsen.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Jag får in 2 (läs T V Å) barnvagnar i vår E91 -11. Visst, får ta bort hjulen på båda men det går. Om man tycker att E91 är liten och har svårt att få in vagnen - vilken vagn är såpass stor?

Vi har en Teutonia Mistral S -09 och en Teutonia Timmy -09 och båda går in helt utan problem var för sig också.

---------
Over and out.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Detta kommer bli tufft... Men tack för de tankar som inkommit än så länge...
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Tack för all input, det är inte dags förrän till hösten och då rycker det väl i bilbytartarmen ändå... :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Grodan & Jocke,

Jo, jag säger ju det. Det går alldeles utmärkt att få in den. Vad jag störde mig på var att så fort man åker och handlar och har mer än 1 matkasse så blir det problem. Eller när man ska ha med sig lite packning.
Vi körde som sagt E91 (och gör fortfarande som andrabil) men tröttnade på att vara i princip fullpackade med vagnen och skötväskan lastad.
Vi hade som jag också sa en av de minsta vagnarna på marknaden, bugaboo. Ändå kändes det för trångt. Men sen handlar det ju om vad var och en just tycker är "trångt"...
sw
31
sweper
325i E91 -06
Vi väntar barn i slutet av maj och bor i Göteborg. För oss så känns e91 perfekt, forfarande en väldigt smidig bil inne i stan för parkeringar och framkomlighet. Hade vi bott i en mindre stad med generellt mer utrymme på vägar och bättre parkeringsmöjligheter så hade vi till 100% köpt en större bil.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Anders S: Det är inte bilen som är trång, det är Buggan som är felet! Den är designad för att vara lätt, däremot är den inte alls särskilt kompakt i hopfällt läge, åtminstone med hjulen på plats.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Ajvar, vi får ha en barnvagnsträff! :)
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Är lätt på joxgbg :). Börjar bli dags för en bildate också :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Må så vara Jonas att det finns mer kompakta vagnar i hopfällbart läge. Dock så prioriterar jag inte bara den egenskapen när jag köper barnvagn. :)
Köper ni bilar så att de passar barnvagnar som används i 2-3 år max? Jag gör i alla fall tvärtom.

RBiH for life!
Verdi
Vi väntar också barn och har funderat lite över bil och packmöjligheter.

Hur ofta tar man egentligen med sig barnvagnen när man ska typ veckohandla mat och liknande? Är det inte lättare att en stanna hemma med ungen och den andra handlar själv? Och även om åker allihop, finns det inte plats på golvet och i baksätet för matkassarna?

Ska man på semester kan man väl ha takbox?

Vi bor dessutom mitt i stan och har gångavstånd till det mesta... Så man behöver inte in med vagnen i bilen för att åka in till stan på shoppingtur osv.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@Jasko76 @Verdi
Helt riktigt.

Tror vi t.om. skulle klara oss med en 4 dörrars 1-serie, jag har en 5 åring och 2 åring och har med barnvagnen till dagis varje dag. Men till mataffären åker jag nästan alltid själv, smidigast så. Tycker vi i Sverige har fått storkombi-hybris och det är Volvos fel ;)
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Håller med Jasko76, jag väljer barnvagn efter bil, inte tvärtom.

Tipsar igen om Recaro BabyZen, vet inte om den går att köpa ännu, men smartare barnvagn har då inte jag stött på, och den lär gå ner i vilket bagageutrymme som helst. Med reservation för att jag inte sett den i verkligheten, men det man ser på nätet verkar lovande. Hade jag tänkt köpa ny vagn idag så hade det nog blivit en sådan. Dessutom är det ju en bra start på livet, och en kick i rätt riktning, att få sitta i en Recarostol :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Självklart är tar jag hänsyn till barnvagnsliv när jag väljer bil. Var och varannan med kombi resonerar nog just så för att slippa takboxar och packning i baksätet.
Visst finns det olika vagnar att välja på men på samma sätt som jag är petig med vilken barnstol jag ska ha så är jag petig med barnvagn, varken barnstol eller barnvagn fungerade optimalt i E91 enligt min åsikt.
*C
16
*CWR*
G21 330e x-Drive
2021
M-sport
Portimao blau
vi har 4 vagnar (ja, jag är gift med en kvinna) och kör E91. jag packar alltid under insynsskyddet (ingen fylla-upp-till-taket-a-la-volvo745) och kör såklart med lastskyddsnätet.

1) AktaGraco Mirage (sulky med travelsystem för att klicka i babyskyddet/bilstolen 0-12 mån). används inte längre ihop med babyskydd utan endast som slit-å-släng-sulky man inte behöver vara försiktig med. tar inte mycket plats och bygger i höjd ungefär som diametern på hjulen. har inte testat att lasta med hårda resväskor men tvivlar på att det funkar.
((obs! när du skaffar bilstol/babyskydd - se VERKLIGEN till att det har ett "klicka-i-bas-system (Gracos råkar heta travel system) och köp en sulky med detta klicka-i-system! så slipper du släpa 5-10 kg barn + 5-10 kg stol dunkande mot knä/smalben i 12 månader.))

2) Emmaljunga City Cross (för den lilla som behöver fullt liggläge ibland 0-18 mån). förbannat stor, lång, hög även ihopfälld. den tar i princip upp all plats men går PRECIS in åt alla håll och dessutom under insynsskyddet (obs! kan vara stor skillnad på olika årsmodeller av City Cross!). en del plats blir kvar innaför vagnen (mot ryggstödet) och lite på den sidan där fotstödet på vagnen är. inte optimal vagn på semestern men med bakåtvänd bilstol i framsätet finns mycket utrymme vid fotutrymmet.

3) Phil & Ted Vibe (syskonvagn med stolar på rad 6-24 mån + 18mån-5år). den ryms utan problem men blir inte riktigt så kompakt som man skulle vilja eftersom syskonsitsen bygger extra höjd. utan syskonsits är den i princip lika kompakt som Mirage-sulkyn. mycket mer plats runt omkring och ovanpå för mjuka bagar och liknande jämfört med City Cross.

4) Emmaljunga Scooter (framåtvänd rejälare sulky med hyfsat liggläge 12mån-5år). den kommer bli enda vagnen från och med nästa år och den tar nästan ingen plats men fortfarande går det inte att få in rejäla resväskor (särskilt inte hårda) men kabinväska + bagar funkar.

good luck!

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Idag var vi och provade vagnar i bilen.. Tjejen har snöat in på BRIO, så vi testade GO och Happy.

Go var ju sjukt smidig att packa ihop i två delar, medan Happy var något krångligare att få ihop men kunde behålla liggdelen på...

I två delar tar de ju upp hela bottenytan, men med lite vilja får man nog in bra mycket mer!

Blir nog bra oavsett!
st
26
stiffler10
325XiA Touring -06
Vi har en teutonia spirit tror jag den heter. trehjulig sak. den går in utan problem. finns plats över då också för lite väskor om man packar lite smart. Men det är ju ingen laståsna direkt e91:an, det bör man ha klart för sig.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Lånade hem en E91:a häromdagen just för test av utrymme med tanke på montering av barnstolar och lastning av barnvagn.

Har en Emmaljunga City Cross (årsmodell 07) barnvagn, inte något större problem att få in både på längden och tvären även om det erfordras lite trixande för att få in den på längden.

Barnstolar var inte heller vara något problem; behöver plats för bakåtvänd stol fram samt en framåtvänd i baksätet, inget överdåd av benutrymme men det fungerar.

J.I.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Icandy Peach är en kompakt modell ihopfälld. Har dock inte fått min bil än så har inte provat, men är säker att det blir bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.