|
|
|
|---|---|
|
Efter några år med tyskar av andra märken är jag sugen att gå tillbaka till BMW igen. Mina krav är touring, diesel, fyrhjulsdrift, automat och M-paket. Jag har länge varit inne på en E91 320d X-drive men eftersom jag vill ha alla mina krav uppfyllda kan jag inte köpa äldre än -09 och de som är till salu nu ligger oftast precis under 400.000 kr vilket är för mycket pengar för mig, jag skulle kunna tänka mig max 350.000 kr men då måste jag vänta och ändå kanske låna lite för att ha råd. Jag har därför börja överväga att köpa en 330XD kring -06/07. Med touring, automat, fyrhjulsdirft och M-paket så kan man nog få en för 200.000-250.000 kr. Då har de visserligen gått 8.000-10.000 mil men det har jag inga problem med. 330XD räknar jag med blir ca. 1000 kr dyrare att äga per månad pga högre skatt, försäkring och förbrukning. Jag har räknat på en snittförbrukning på 0,75-0,8 på 320d och 0,9-0,95 på 330d, är det rimligt? Åker idag på ca. 1,15 i en VW Golf R32 DSG -06. Är det värt den extra månadskostnaden för att få en härligare motor? Jag slipper ju betala ca. 100.000 kr extra och dessutom slipper jag ju då ev. lånekostnader. Vad tycker expertisen? | |
Verdi |
Gör en totalkalkyl. Kolla t ex www.bilkalkyl.be och försök uppskatta kostnader för service, skatt, reparationer, värdeminskning osv. Det är ju inte helt lätt men 15-20% värdeminskning per år kan man räkna med. När du har gjort den kalkylen har du bättre grund för att göra ett bra val. |
|
Ja räknar man på 20% värdeminskning per år förlorar jag ungefär 50.000 kr mer i värde på en 320d över 3 år. Räknar man då på att den är 1000 kr billigare att ha per månad så har man ca. 15.000 kvar för ökade kostnader för service och reparationer på en 330d. Det är alltså troligen inga större skillnader rent ekonomiskt över några år sett, 330:n blir troligen lite dyrare men inget anmärkningsvärt. Är det rimligt att räkna på 1-2 dl högre förbrukning på en 330 eller är det större/mindre skillnad? |
|
|
Nu är jag inte någon expert i ämmnet men tror ni inte värdeminskningen kommer vara större i procent på den nyare 320n? Ofta hör man att bilar minskar som mest de 3 första åren... Sedan är frågan om man enbart ska räkna kronor, hur mycket man tycker det är värt att njuta av den extra kraften och körglädjen som 325 / 330 erbjuder mer av. Givetvis beror det på lite hur många mil man kör och hur man använder bilen. |
|
Verdi |
Mats N, Kanske. Svårt att bedöma. Men 20% på en 320d för 350' är ju mer i kronor och ören räknat än 20% på en 330d för 250'. Jag tror nog man kan räkna procent rakt av faktiskt. Särskilt i det här fallet då min gissning är att en 320d generellt sett inte sjunker lika snabbt som en 330d. Till sist handlar det om vad man är villig att betala för. En modernare och nyare bil med allt vad det innebär av färre reparationer och småfel, eller en äldre, starkare och mer sliten bil som inte är av senaste slag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.