|
|
|
|---|---|
|
Min E34 tillverkad 1996 har elektrisk justering av halvljus med ratten på instrumentbrädan (graderad 0-2). Det fungerar på båda sidorna (elmotorerna surrar och ljusbilden "på garageväggen) stiger/sjunker. Bilprovningen underkände nyligen halvsljusbilden på förarsidan. Två bilprovare försökte justera med kryssmejsel genom grillen, men inget hände. Jag försökte sedan själv i godan ro hemma i garaget med krussmejsel PZ1. Det känns som mejseln greppar bra i skruvskallen, men inget händer. (Har inte skruvat med strålkastarna sedan bilprovningen ifjol då den blev godkänd.) Någon som har stött på detta förut och har någon ledtråd om vad som kan vara fel? Går manuell justerskruv och elmotor på samma axel? Komplicerat att demontera? (Jag har sökt i forumet utan framgång och frågar innan jag skruvar i onödan i mitt trånga kallgarage). /Anders | |
|
Det ska finnas 2? hål i nedre "hörnet" mellan hel och halvljus, det närmast halvljuset ska vara höjdinställningen. Samma axel som till justerelmotorn. Min var rätt fastrostad på ena sidan och jag lyckades runddra krysspåret. Mitt tips är att ta loss njurarna och skruva loss gallrena så att du ser att axeln rör sig. Om du måste fixa sidoinställningen så underlättar det enormt med borttagna galler. Ska du sänka eller höja? Skruva in för att sänka och ut för att höja. Mvh |
|
|
Tack för tipset, rob. Det underlättade att demontera grillen. Nu ser jag att kryss-spåret är rundat och att axeln därmed bara vrider sig en liten bit. Det verkar inte gå att beställa ny skruv på BMW utan att byta hela elmotor-paketet (bild bifogad i bilbloggen), och det blir ju dyrt. Kan man byta bara skruven själv, eller ska jag försöka slipa till ett bättre kryss-spår med en Dremel? |
|
|
Jag skulle nog försökt göra ett nytt spår, ev svetsa i lite material slipa och sen skära till en skåra. Annars kan du ju leta begagnat och på skroten. Skruven går att byta, det är bara att gänga ut den. Men den finns troligtvis ingenstans att köpa ny. |
|
|
Tack Japmax. Skruven gick bra att demontera med en tång runt skruvskallen, och nu inser jag att det är en specialskruv. Nu går skruven lättare att dra med kryssmejsel, men det kan hända att den var hårt dragen allt som gick förut. Jag får kolla ljusinställningen på en verkstad till veckan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.