|
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla lite vad som finns o göra förutom o cippa! min bil har redan chipp så den ligger på 330hk tänkte mer som avgassystem hur mycket skulle de göra o byta? hur mycket behöver man byta för att de ska va lönt öppetfilter ? finns de "flaskhalsar" strypningar som man kan plocka bort? | |
| Det är en E60 535D -05a jag pratar om | |
|
Bättre flödande luftfilter, byta hela avgassystemet mot ett grövre högflödes (utan partikelfilter osv, större intercooler, lär ju ge en del men det blir säkert billigare att gå vidare med ett steg 2 chip. |
|
| hur funkar de med besiktning utan partikelfilter? | |
| inge vidare skulle jag tro men jag är inte helt säker.. | |
|
Öppet filter betyder inte att du får mer effekt utan lättare att nypa varm luft istället. Ett avgassystem kommer ge dig så lite effekt mot vad du har att du inte ens kommer känna något. Att byta ut till större IC är meningslöst om du inte omprogrammerar styrboxen (chippar). Slänga partikelfilter och ersätta med raka rör kan du få ut bättre flöde ifrån men knappast så mycket att du får markant effektökning. Får man fråga vad vitsen är med att öka effekt utan att chippa? För du kommer inte öka något vidare utan att chippa/mappa den. Du kan köra oldschool med plana toppar o skit, men det är inte så dagens bilar fungerar. Hur du än vrider och vänder på det så kommer bara ett avgassystem, ett ersättningsrör för partikelfiltret eller något annat kosta dig mer än om du bara köper ett enkelt steg1 program som kommer ge dig ett betydligt bättre resultat än alla ovanstående alternativ. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Utan partikelfilter på besiktning så är du körd, du kommer inte undan "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Tack för ett bra svar. Men de e inte så att jag inte vill chippa. Utan min bil e redan chippad till 330 hk. Tänkte bara kolla om de fanns nått annat man kunde göra. Som min E39a bytte jag insug o Avgas o de blev stor skillnad. |
|
|
Då så :) Om du inte har ont av att skifta mellan partikelfilter och raka downpipes så får du mycket bättre flöde. Större avgassystem. Sen kan du kräma ur ännu mer när dessa två detaljer är bytta. Partikelfiltret är största bromsen på våra bilar om man vill ha ut mer effekt. JAg velar lite själv på om jag ska ta bort eller inte. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Ja de får nog bli o plocka bort de:) dessutom så med tanke på priset på de så skadar de ju inte o lägga de på hyllan ett tag:) tänkte ändå bygga om till 4 pipor bak så då kan man ju ta alltihop :D | |
| Å sätt i bättre flödande filter i orginal boxen typ k&n. eller om du kan lyckas med en bra avskärmning så sätt dit ett öppet filter typ ett BMC då har du bästa möjliga flöde. Iom att det är en turbomotor så bör det ge en märkbar skillnad. | |
| Läste lite om partiklfiltret o de ska tydligen sitta givare före o efter filtret som kan börja bråka om man tar bort de.. nån som vet om de finns någon lösning på detta? | |
|
jag körde utan DPF och hade givaren bortkopplad men då mappades bilen för det, fick inga fel. Men innan jag mappade så lös motor lampan så fort jag startade bilen. Gällande besiktningen så gick min igenom då diesel automaten inte har har avagskrav (då automaten inte smörjer om den inte är i D och rullar) den som har varit med om att besiktnings gubben stått still och varvad bilen kan göra livet surt för besiktnings gubben ;) |
|
|
Trådlyft! Jag har en 535d som numera är chippad och är supernöjd men jag skulle vilja deaktivera dpf med vilket är smidigast ertätta den med rakrör eller liknande eller ska man öppna och rensa och iså fall går det bara att programmera bort den samt behålla chippen? mvh |
|
| Omprogrammering krävs. Avgasvärden mäts inte om det är felfritt i styrenheten. En rensad dpf ser ut som en dpf och drar inte ögonen till sig av tillsynsfirman. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.