|
|
|
|---|---|
|
Igår började 328:an gå orent, speciellt vid acceleration kändes det tydligt att bilen missade tändningar, den var även märkbart svagare och gick troligen på fem cylindrar. Jag plockade bort tändspolarna och konstaterade att det var olja till bredden i tändstiftshål fem och sex. Som tur var hade jag en ny packningssats för ventilkåpan hemma så packningen bytte jag idag. De oljedränkta tändrören torkade jag av och monterade tillbaka dem. Bilen gick riktigt bra i ca fem mil efter packningsbytet men mot slutet av färden började bilen gå orent igen. Efter att bilen stått parkerad ca en timme skulle jag åka hem igen och den ville inte starta, men efter ett antal försök hosta den igång när jag gav extra gas. Hem tog jag mig men bilen gick inte rent. Oljeläckaget är borta efter packningsbytet, men det är väl förmodligen så att tändrören pajat av all olja som trängt in i dem? Frågan är om bara tändrören är paj eller om tändrör och tändspole har fått sig en känga? | |
|
Prova byt rören först, de är hyfsat billiga. Byt alla när du ändå är i farten, mina var helt färdig på 320n vid 22 000 mil. Gnistorna slog över i toppen. |
|
|
Hexagon: OK, ja känns ju som det kan vara vettigt att börja med rören. Update: Gick ut och skruvade bort de två spolarna/rören som varit oljiga, bara som ett test provade jag att starta utan dem och det gick (konstigt att det var startproblem med dem monterade innan om det går att starta utan dem?). Plockade bort tändrören och konstaterade att det fanns lite olja där spolen möter röret, gjorde rent bägge (igen) mycket noggrant och monterade tillbaka dem. Körde runt ca en halv timme och bilen gick verkligen så bra man kan begära att en 328 skall gå. Känns bara lite skumt att felet kommer och går såhär. Vad annat skulle kunna få bilen att bete sig så här? Spridare och bränslepump tror jag inte på, där brukar väl problematiken vara mer permanent än latent. |
|
| Uppdaterar då felet är identifierat, det var vevaxelgivaren som strulade. | |
| Skönt :) | |
|
Jajamän riktigt fint att få reda på saker och ting. Men det är lätt att bli "lurad" kände mig väldigt säker på att det var tändrören som spökade efter som de blivit oljedränkta. Bra att man kan köra felsökning på bilarna, fick hjälp med det hos Perre på bil och motorteknik. Nu ska man bara ut och montera den nya givaren :D |
|
| Oljan i sig är mer isolerande än luft så det blir inte mer överslag p.g.a det. Däremot är det ju inte säkert att de är gjorda av oljebeständigt material. Man bör vara försiktig med att köra utan ett par spolar, åtminstone om katalysatorn är driftsvarm. Jag vet inte om motorstyrningen stryper insprutningen vid misfire, men katalysatorn gillar inte att få oförbränd bensin i sig. Bra att det löste sig med den oroliga gången. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.