AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.316

525 låser upp sig själv

Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Har fått ett problem med min 525 e34. Det började för 2 dagar sedan då jag kom ut på morgonen och märkte att bilen var upplåst. Jag tänkte att jag måste ha glömt att låsa den kvällen innan och brydde mig inte mer om det.

Följande kväll var jag dock mycket noga med att låsa bilen, kollade så att centrallåset låste alla dörrar vilket det gjorde, men till min stora förvåning så var det upplåst på morgonen igen! Det hände även nu senast för någon timme sen. Jag låste bilen och när jag kom ut 5 min senare så var den upplåst. Jag har checkat så alla dörrar är helt stängda och det är dom.

Vad kan felet vara?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla det enklast först - säkringarna. Leta efter trasiga säkringar och oxid på säkringarnas "ben". Det är flera säkringar som är delaktiga i centrallåsets funktion.

Framdörrarna och bakluckan rapporterar till styrenheten om de är låsta eller inte. I framdörrarna sitter det kontakter i dörrlåset och inne i själva centrallåsmotorn. Om någon av dessa kontakter är dåliga kan man tänka sig att styrenheten får uppgift om att en dörr blivit upplåst och då låser den upp alla lås. Leta fel i dessa.

Nästa steg är att kolla kablar i övergången mellan dörrar/baklucka och karossen. Under sök även kablarna under elcentralen till vänster under baksätet för skador, glapp och oxid.

I sista hand testa att byta General Module (en av de stora lådorna) i elcentralen bak.

Kommer inte på något mer just nu.

//Göran
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Tack för alla tipsen! Ska genast ut och kolla det lättaste först, säkringarna så får jag se hur långt jag hinner komma.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du skaffat nya trånga jeans?
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Haha :) nej men fjärren fungerar ändå inte
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jaha, men då var den klassikern avbetad i.a.f. :)
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Ja det hade varit skönt om det var så enkelt :)

Nu har jag iaf bytt säkringar, det var inga jag kunde se som var paj med jag bytte dom som såg dåliga ut trots allt. Får se om det löser sig, det är ju lite extra illa eftersom jag inte har garage.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Det verkar inte vara stiften då jag möttes av en olåst bil imorse igen. Jag tror jag lämnar in den på verkstad då jag säkert har sönder mer än vad jag kan fixa om jag börjar leta fel själv.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Står den alltid på samma ställe när den låser upp? (Saab-ägare hade mycket bryderier på ICA-Maxi parkeringen i Borlänge. Granne till SSAB´s radiostyrda truckar)
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Nej det har varit på olika ställen, både på coop's parkering och hemma hos brorsan samt min egen parkering. Det verkar hända rätt snabbt eftersom jag bara var inne 5 min en gång och då var den redan upplåst.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jaha, då sitter kanske felet i bilen ändå.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Ja det verkar så tyvärr :(
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Nu har jag lämnat in den på en lokal verkstad. BMW verkstan här i stan svarar ju aldrig. Det är andra gången jag försökt få tag på dom men kommer aldrig längre än till henne på växeln som säger att dom ska ringa upp, men det gör dom aldrig.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Dom kunde ju inte göra nått. Dom sade att dom kunde göra en mer utförlig felsökning men det vet man ju inte vad det kommer att gå på så jag tog hem bilen.

Han sa att jag kunde koppla ur säkringen för centrallåset om jag kan leva utan det, men vilken säkring är det jag ska koppla ur?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.